En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 20 april 2015

Sommarstugejakt....

Kanske är det ett tecken på att man börjar komma upp i åren när man plötsligt börjar känna längtan efter en egen täppa. Ett sommarhus dit man kan åka på semester och vila upp sig, långt bort från alla krav och istället med nya krav på gräsklippning, kratta löv, klippa buskar, måla hus, fixa och dona. 

Men kanske är det ändå sommarstugans enkelhet som gör att vi mår rätt gott i det där vardagliga arbetet när vi jobbar åt oss själva och det inte är arbetsplatsens krav som gör sig gällande?


Vad är det då i drömmen vi drömmer om? Vatten? Öppna ängar? Att sitta mitt i skogen i en timmerstuga eller högst upp på det kala fjället och höra vråken skrika över nejden?

Själv drömmer jag om att återvända till min mammas hembys trakter, att åter hinna träffa gamla släktingar som man annars kanske inte hinner stanna till för att träffa. Att återuppleva en del av barndomen kanske? Göra de där sakerna som man själv gjorde som barn och som känns välbekant och hemtamt?

Kanske en mötesplats där man träffar vänner eller släkt på andra sätt än vad som annars blir. Kanske man kan ta med sig vänner och få dem att bo in sig i stugan och ta en stug-helg. Med lite bastu och sådant som hör sommaren till, grillen och en fisketur?

Det är klart att det blir en del kostnader för en stuga, allt från underhåll, till löpande kostnader som uppvärmning, vatten, sophämtning, skorstensfejning, och vad det nu än månde vara. Men samtidigt är det något speciellt med att veta att en stuga alltid står där och väntar på en. Ett hotellrum eller vandrarhem blir aldrig samma sak, även om många vill peka på att hur många hotellnätter blir det inte för det priset?

Jag hoppas snart att jag hittar min drömstuga, även om det inte blir i tid till denna sommar så kanske till nästa?

4 kommentarer:

  1. Har du hunnit bli av med alla skulder innan de nya för drömstugan kommer? Min uppfattning är att bostadspriserna kommer att falla inom några få år. Mitt barnbarns föräldrar var nära att köpa ett fint hus nyss men priset tyckte de blev för högt, fast de i förväg fått klartecken från banken för ännu högre lån. Möjligen köper de ett hus på absoluta pris toppen. Hoppas det blir med fin utsikt över Vättern åtminstone. Fast bäst är förstås om de orkar vänta till bostadsbubblan hinner krympa ihop som den alltid gjort tidigare.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det alltid det där problemet med att veta hur fastighetsvärdet ska arta sig, tricket är förstås att köpa något till ett sådant lågt pris att det inte kan falla så mycket... :) ... jag återkommer om jag gör några fynd.

      Håller med om att man ska minimera skuldbördan med tanke på tiderna som kommer. Samtidigt måste man kunna leva lite också. :)

      Radera
    2. Självklart ska man försöka leva också. För några timmar sedan såg min fru årets första glada sädesärla utanför fönstret. Kanske hade den just anlänt från vintervistelse i Afrika. En lång flygtur för en så liten fågel. På Azorerna finns en legend om hur sädesärlan sopade igen spåren efter jungfru Maria och Josef då de flydde genom öknen. För detta välsignade Maria fågeln och sade att den alltid kommer att vara glad och lycklig, och att ingen någonsin ska vilja döda henne. Det är därför som människan tycker om sädesärlan och ser den som ett gott varsel.

      När jag sedan gick ut till växthuset låg den död. Har inte sett någon fågel död där under de tio år vi haft växthuset. Sannolikt hade den flugit in i växthusets glasvägg och brutit nacken.

      Slutsats lev nu.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Jag tror säkert den var glad så länge den varade. :) För mig fyller en sommarstuga andra värden också, t.ex. som en mötesplats där man får lite möjlighet att träffa vänner och släktingar som man inte sett på länge. Svårt att sätta ett värde på, samt den helt andra känslan av att det alltid står och väntar på en. (Jämfört med känslan av ett hotell då. Ingen får särskilt mycket "hemmakänsla" av ett hotell.) :)

    SvaraRadera