En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

lördag 20 december 2014

Ny bil innan jul...

Så började min gamla Saab sjunga på sista versen. Sången kom sig av en skramlande kamkedja som jag har väntat på skulle börja låta mer. Bilen var en 9-5:a av 2000 årsmodell. Den hade gått lite mer än 17000 mil men stor del de sista åren i enbart stadskörning och det hade dessvärre slitit hårt på den gamla bilen.

Jag visste själv att den var på väg att gå sönder för jag hade gjort ett medvetet val av att inte lägga pengar på reparationer av kamkedja, styrled som var lite slö i styrningen och diverse el-fel. Bland annat stolsvärmen på förarstolen, och nu sista veckan lade motorvärmaren av. Motorvärmare behövs på dessa breddgrader så nu när jag såg att bilens huv inte hade smällt snön på morgonen kunde man ju lätt avgöra att något även hade blivit fel på cirkulationen i motorn. Antingen nått mer mekaniskt fel eller elfel.

Så sista veckan har jag bara sett bilen brytas ned och det gick rätt snabbt på slutet. När jag igår rullade ned "vraket" till bilhandlaren som jag kontaktat gick bilen inte att gasa upp över 50km/h. Så den hade verkligen nått slutstationen.

Snälla bilhandlaren tog dock ändå emot den och sa att eventuellt tar de den direkt till bilskroten, så då fick jag 2000 kr för den ändå trots dess usla skick. Eftersom jag inte kan vara utan bil valde jag därför snabbt att byta till en nyare Saab, 9-3:an av 2006 årsmodell.


FUNKTIONER:

ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare
Antispinn, Avtagbar dragkrok, C-lås, CD-stereo
Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare
Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Komplett ifylld servicebok, Multifunktionsratt
Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Stolvärme fram
Svensksåld, Vinterhjul - dubb, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare

Huvudsaken den rullar och med 14k mil körda så kommer den säkert klara sig några år till. Vilken skillnad det var att köra en bil som man inte behövde vara rätt för att den skulle bryta ihop nere på motorvägen! och motorljudet var såklart som natt och dag jämfört med min gamla.

Jag behöver även en bil för att pendla till mitt jobb i Boden så då ville jag ha en medelstor bil för säkerhetens skull. SAAB är den bästa bil som någonsin gjorts enligt mig, ingen annan bil har så bekväma säten och skön förarmiljö. Mycket bil för pengarna, betalade 60k för denna. Enda nackdelen med att byta bil var att just denna bil hade manuell växellåda och min gamla automatväxellåda så nu måste jag lära mig att växla igen!

Nu blir det jul i år igen och jag slipper oron för bilen ett tag framöver. Skönt!

2 kommentarer:

  1. Grattis till ny bil och norrsken. Vi fick lite snö för några timmar sedan och dottern var hemma och firade lilla första julen. Hon var besviken över snöfallet som förhindrade möjligheten till att se norrskenet som synts på Gotland. Större firande blir det på annandagen när vårt barnbarn och hans föräldrar kommer hit.

    God jul!

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att efter tre dagar startade inte bilen, men de bytte batteriet åt mig utan kostnad och satte in motorvärmare/kupévärmare som vi kommit överens om så det gjorde inte så mycket ändå. Snälla som de var kom de också och hämtade bilen med såna där batteristartare på parkeringen. :)

      Men det är några småsaker till de ska fixa när de fått in nån del som saknas men annars är jag nöjd med den här bilen! :)

      Vi missade se norrsken vi var i Stockholm över jul, men det kom lite snö där med på julaftonen!

      /Rymdis

      Radera