En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 12 september 2014

Svar från Näringsdepartementet...

Jag skickade ett brev tidigare i höst med frågor till Näringsdepartementet Anna-Karin Hatt om hur de tänker sig framtidens energipolitik efter Peak Oil. Jag lobbade sedan lite för andra nya energikällor. Bland annat Thorium som då jag personligen tycker är väldigt intressant, men att Sverige behöver forska på nya energikällor och möjligheter och därför ge anslag till Universitet för att vi ska kunna utveckla ny teknik och vara världsledande också när det gäller omställningen som kommer. Här är Näringsdepartementets svar:

Dnr: N2014/3310/BREV

Hej Helene!

Tack för det brev som du skickade till Näringsdepartementet i början av augusti. Jag jobbar på Näringsdepartementets kommunikationssekretariat och hjälper statsrådet Anna-Karin Hatt att hantera en del av alla de brev hon får.

Jag vill återkomma och berätta att vi har läst och tagit del av dina tankar om thorium som energikälla. Tack för att du tog dig tid att skriva.

Om du är intresserad av att läsa mer om regeringens energipolitik kan jag rekommendera följande webbplats som en utgångspunkt:


Med vänlig hälsning,

Mattias Österlind
Departementssekreterare

Regeringskansliet
Näringsdepartementet
103 33 Stockholm
08-405 10 00


Ett relativt allmänt hållet brev, men jag kommer läsa lite på deras hemsida även om jag inte tycker så här preliminärt att det står något där heller som är så särskilt specifikt vad gäller hur energipolitiken kommer att utvecklas i för riktning i framtiden eller hur Sverige ska lösa energi-krisen som väntar. Vi får helt enkelt vänta och se vad som kommer att hända. Kanske tar den politiska viljan fart ju mer av en kris som utvecklas.

Själv tycker jag att vi har all rätt att ta direkt kontakt med våra makthavare när det gäller frågor som vi vill påverka. Man ska inte tänka att politik och vår möjlighet att påverka samhället stannar när vi har röstat i valet. Vi har alltid en möjlighet att försöka påverka på även andra sätt! 

Ett sätt är att uttrycka våra åsikter, i ett brev till makthavarna eller till exempel på en blogg som denna. Alltid når våra åsikter någon!

3 kommentarer:

  1. Det är ett blaha-svar. Oförskämt mot dig att inte svara på de direkta frågorna om specifikt Thorium och om nya energikällor. Det var det du bad om svar på.

    Är själv intresserad av just Thorium och tror på det för våran del. Kanske för att det finns gott om det just här. Men det förutsätter förstås att vi även har en naturresurshantering som gör att vi kan behålla värdet av våra naturresurser här och inte som nu gladeligen ger bort det till externa exploatörer för en spottstyver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo gruvnäringen i ett nötskal, ge bort resurser för några usla arbetstillfällen medan all vinst försvinner utomlands och man lämnar efter sig enorma kostnader när naturvärden skall återställas.

      Jag antar att bristen på direkta svar visar på att de inte har någon aning om i vilken riktning de ska gå, vilket i sig är ett problem för utan riktning, ingen ledning. Politikens främsta mål är ju att leda, men i sitt blaha svar visar de att de inte leder just nu.

      Radera
    2. Jag är tveksam till snabbt nyttjande av torium. Torium ger också radioaktivt avfall vid brytning och det förbrukade bränslet är långt ifrån ofarligt. Forskning på torium har skett sedan 60-talet och än är det uran som gäller när man gillar kärnkraft i form av fission.

      Fusionskraft är betydligt intressantare tycker jag även om det inte kommer att ge något betydande för de närmaste årtiondena annat än via solen och dess verkan här på jorden. Men när vi får kontroll över egna små solar så ...

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera