En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

söndag 13 juli 2014

Semestertider...

Det här året åkte vi en vecka till Cypern. Det behövdes verkligen för jag hade ställt in mig på att jag behövde en vecka total avkoppling. Mitt enda mål var en solstol, bad, ett trevligt lugnt hotell och ingen dramatik. Jag har haft ett otroligt högt tempo under lång tid och kände att jag behövde spendera lite tid på mig själv. Eftersom min son är en period med sin pappa under sommaren så åkte vi utan barn den här gången. Ibland behöver man även lite "egentid". Då min son har hyperaktivitet och svårt med impulskontroll får man annars ägna semestern åt att jaga honom så att han inte t.ex. dränker sig i den djupa delen av poolen. Så därför åkte vi alltså ensamma den här gången.

Lite dåligt samvete får man ändå, men jag tror att ibland behöver man sätta syrgasmasken på sig själv först, innan man hjälper andra så att säga. Alla behöver vi någon gång lägga tid och resurser på oss själva.


Det här är Sentido Sandy Beach Hotel, Larnaca, Cypern. Den är klassad som ett fyrstjärnigt hotel, men man får då räkna att viss standard är utifrån cypriotisk klassning och de har ju en helt annan byggstandard än vad vi är vana ifrån här i Sverige. Egentligen borde jag kalla det för "skuggsemester" för jag är aldrig i öppna solen om jag kan hjälpa det, men njuter ändå av värmen och vackra utsikter.

Mitt semestermål uppfylldes och jag har haft en otroligt avkopplande vecka. Kan inte ens minnas när jag senast lade tid enbart på mig själv, men eftersom min son är 7 år nu så gissar jag på att det var mer än 7 år sedan. Härligt och på tiden alltså. Vi har inte gjort så mycket speciellt egentligen bara njutit av de vackra omgivningarna, att se lite klart vatten och palmer vaja i vinden. Att få slappna av och knappt ha tillgång till internet. TV på Cypern tar bara in olika kanaler dubbade på turkiska och cypriotiska, grekiska. Så det gör att man inte ser på TV heller. Varma kvällar med middag utomhus i solnedgången och musik som hördes ut i sommarnatten räckte gott och väl.

Man kunde se som på många andra resmål att hotellen och vissa delområden är välmående, medan det varvas med rivningsfärdiga hus och halvfärdiga ruiner. Detta då efter finanskrisen 2008 slutade bankerna att finansiera byggprojekt över en natt och de lämnade byggnationer halvfärdiga då det inte fanns pengar. Ingen har sedan varken kunnat riva eller ta över de fastigheter som nu bara står som en sorglig påminnelse om hur sådana kriser i ekonomin sätter sina spår i landskapet. Jag skulle önska att man kunde riva bort alla rivningsfärdiga och halvfärdiga hus, för Cypern har vackra saker men det stör landskapet. Dessutom ägnar man sig inte så mycket åt underhåll av saker när de väl är färdiga vilket jag också skulle önska att man lade tid på en skvätt färg och annat. Mycket slits hårt i solen och det ser uppgivet ut när man slutar vårda det man har.

Cypern har en del lokal matkultur som är intressant och som var härligt att uppleva. De har egna vinsorter som endast finns här. St. John Commandaria finns t.ex. att få tag i på vårt eget systembolag för den som är intresserad. På Cypern finns även halloumi (ost) som många provat kasta på grillen även hemma. Små rätter med Meze olika smårätter och Lamm Kleftiko där man långkokat lammet tills det faller sönder i bitar. (tänk pulled pork eller en chili gryta där köttet har samma konsistens). Så det var också trevligt prova på.



Mycket hemlösa katter finns och en del hundar strövar på gatorna, inte lika öppen fattigdom som i exempelvis Italien och såg inga tiggare vilka översvämmar områden i t.ex. Toscana. Så även om många lever på liten inkomst så är det ändå inte lika öppen fattigdom som i många andra områden. Kanske för att det är en ö och man har haft mindre intresse av att ta sig hit. De har även mycket kackerlackor och såg en sådan på sidan av hotellet. Aldrig inne någonstans och inte fler än en så det kändes ändå bra. Men conciergen på hotellet sa att de sprayar hotellet en gång per månad samt att de sprayar hemma i sina privata hem. Om de har fönstren öppna kan en kackerlacka flyga in då de är flygandes.

I övrigt en typisk semesterö, fullt av turister men ändå med en viss lokalcharm om man undviker de värsta turiststråken. Solsäkert i Juli med inte en enda droppe regn på hela månaden. Runt +34 grader och ca. +25 i vattnet. AC på rummen behövs, faktiskt lättare vara där än när man kom hem till Sverige nu och det fortfarande är +28 grader men vi inte har AC i husen hemma så är det svårare sova på natten i värmen här hemma.

De har andra lagar än i Sverige och här såldes exempelvis Absinthe sprit med 80% alcohol rakt på det lokala minimarket. Vapen såldes som souvenirer i souvenirshoppen och här fanns allt från knivar, butterfly modell, teleskopbatonger, basebollträ, nunchakus, knogjärn, små svärd och annat roligt. Inte förvarades de i en monter som det skulle varit i Sverige utan istället så att turisterna kunde leka med sakerna om de ville, just bredvid kassan och kanske också dåligt om de skulle använda vapnen till att råna butiken istället för att handla.



Har ingen aning om orginal is-teet med cannabis verkligen innehåller cannabis men det visar ändå på vilken liten tillsyn eller intresse som myndigheterna har för eventuella drog, eller vapenfrågor. Som sagt är det mycket andra saker som man får uppleva på en semester och som ger perspektiv på tillvaron. Men huvudsaken för mig är att jag är utvilad igen och nu i form för en ny höst.

I övrigt värt att nämna att de har vänstertrafik och att övergångsställena blir gröna samma sekund som det slår om till rött för bilarna. De kan alltså köra fortfarande när du har rätt att gå över. När du kommit halvvägs över övergångsstället blinkar det grönt. Då slår även trafikljusen om för bilarna till blinkande gult och om ingen är i vägen på deras sida vägen får de köra. När det är vänstertrafik och man tittar åt fel håll finns det alltså potentiella faror här...

Nu när jag är hemma igen följer två semesterveckor med min son. Med mycket aktiviteter och badande kommer han att få göra allt det som barn tycker är roligt på semestern. Nu när jag fått vila upp mig kommer jag även orka med en semester i högre tempo. Vad gör ni under semestern?

2 kommentarer:

  1. Villan nästan helt nymålad utanpå. Regnar så jag sitter under tältduk och lyssnar på dropparna och en koltrast. En toalett uppe under konstruktion istället för en garderob fylld med skräp och gamla kläder. Väldigt mycket krav på täthet för att uppfylla försäkringsbolagens krav. Ett antal vinbärsbuskar håller på att nyplanteras och snart dags för hallon i trädgården och blåbär i skogen. Men snart kommer kvartalsrapporter.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hur i hela friden kan man ha dåligt samvete för att man har semester och mår bra av det? Tänk på samma sätt som flygsäkerhetsföreskrifterna. Om syrgasmaskerna löser ut så ska man hjälpa sig själv först innan man hjälper någon annan, t ex barn. Egoistiskt? Nej, fullständigt rationellt för om du inte underhåller dig själv först förlorar du förmågan att finnas för andra. Och vem förlorar på det? Alla! Så njut för tusan av semestern!

    SvaraRadera