En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

fredag 28 februari 2014

Räkningar betalda...

Så har vi kommit en bit på väg in i år 2014, julens eskapader och överkonsumtion ligger nu långt bakom oss och de som hade årets fattigaste månad, januari, har nu även tagit sig igenom februari och de flesta bör nog se sina ekonomier stabiliseras och man kan känna förhoppningar inför sommarens semesterperiod. Vi går mot ljusare tider sägs det.

Reorna har avlöst varandra under den senaste tiden, sportkläder, möbelrea, mitt i allt är ju även årets bokrea men den kan man nog se undantaget ifrån den här värre rea-trenden. Som kommer sig av att företag inte går så bra. Jag har själv ingen lust att handla mer på reorna. Det känns sorgligt, tycker jag, när jag ser rea skyltar och reklam eftersom det nästan är mer regel än undantag. Glad blir jag när jag ser stabila företag med sund ekonomi som inte behöver rea sina varor för att folk handlar ändå. Bokrean har jag dock tänkt utnyttja för att köpa några fler böcker, främst barnböcker då jag tycker att det är särskilt viktigt för barn att läsa mycket. Jag läser alltid minst en barnbok per kväll tillsammans med min sexåring innan han ska sova.

Ekonomiskt så gläds jag bland annat åt att ha fått en god februarilön och betalat av månadens alla räkningar, med mer pengar kvar än normalt trots mitt aggressiva amorterande. Att även se skulderna minska för att jag inte har tittat på dem på några månader känns också bra. Jag var lite lockad en period att minska på amorteringstakten för att det är ju så låg ränta just nu. Men sedan har jag tänkt till lite mer och nu är jag återigen nöjd med takten på återbetalning. Det är ju bara några år av betalning kvar, sedan är jag ju skuldfri.


Imorse hörde jag förresten den här Lendo reklamen igen på radion och de har bytt text nu gick den något i stil med:

Jag skulle flytta hemifrån
och då ta mig ett lån
fick nej ifrån min bank
men då fick jag ett tips från morbror Frank

Lendo, lendo, sparar du tusentals spänn på! (fast i mitt huvud hörde jag mer "sparar du tusentals spänn då?"

Samt att det bekymrar mig att han sjunger nått i stil med att han inte orkar kolla runt med en massa olika banker (för det vore ju jobbigt att ta reda på lånevillkor mm). Samt att han litar på nån udda släkting som skall ge honom sunda finansiella råd. Vad vet vi om den här "Frank" egentligen. Språket i texten är även mycket i stil med arbetarklass-eller-förorts-slang vad man nu ska kalla den. Språket är signifikant för att signalera klasstillhörighet och jag vill nog påstå att språkbruket är ifrån en svagare grupp.

Jag är grymt less på alla former av låne-reklam, då jag under en period tycker mig ha fått minst ett brev i veckan från olika långivare. Nu har jag både NIX anmält min adress för direktadresserad reklam, och NIX-anmält mitt mobilnummer. Men för att åter citera Lendo-reklamen:

"Jag gick till banken för å låna lite deg,
räntan var kass fick jag veta med besked.
Jag gick till nästa bank å det var likadant,
Men då så ropade en tant.

Lendo! Lendo!
Sparar du tusentals spänn på!
Lendo.se kan ge en bättre deal!

Lendo! Lendo!
Sparar du tusentals spänn på!
Lendo.se, hurra! hurra!"

Det måste vara symptomatiskt att vi är på skuldbubblornas topp med tanke på att det är sådan skrikig reklam för att låna pengar. Det måste vara så att skulderna nu nått en sådan nivå att det kan aldrig vara sunt att det skall vara ett ideal att sträva efter att vi ska vara obrydda, inte kolla upp våra lånevillkor utan själv bara vara passiva (lata) konsumenter som inte ens orkar kolla upp sådant på egen hand. Vi tar det alltså inte på allvar, säger den här sången mig.

Med månadens räkningar betalda, är jag glad att ha så lite lån som möjligt. Jag ser fram emot den dag då jag även är helt skuldfri på bostaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar