En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 8 april 2013

Vårstäda bilen inför besiktningen...

Idag var det besiktningsdags. Då brukar jag ta mig för att köra bilen i biltvätten och städa den innan så att den skall få visa sig ifrån sin allra bästa sida när det är dags för besiktning. Men i år har jag inte kommit mig för det. Visserligen har jag lyft ut pantflaskor och några kartonger ifrån bakluckan, samt lagt fram varningstriangeln, men städningen har jag kvar.

När jag känner mig skrockfull brukar jag tänka att en ren bil skulle ge dem ett bättre allmän-intryck av bilen och att den då lättare skulle passera besiktningen. Troligtvis är de så pass professionella att städning av bil inte ingår som en faktor.




Inför besiktningen skall man göra följande:

- Fyll på eventuell spolarvätska. De kommer att kontrollera spolarfunktionen och vindrutetorkarna
- Byt glödlampor om några saknas. Vissa lampor är viktigare än andra. Bromsljus och framlyktor bör höra till de viktigaste. Men visst kanske man kan åka på ombesiktning även om det är andra lampor som saknas. Särskilt om det är en lampa som även var sönder året innan. Då kanske det inte hjälper att det är någon liten "skruttlampa" som ska bytas. De kontrollerar alltså alla strålkastare.
- Signal (tutan) skall fungera
- Bromsar
- Kolla mönsterdjup på dina bildäck och att däcken inte allmänt är för gamla och slitna
- Varningstriangeln skall finnas lätt tillgänglig
- Bilbälten skall vara framtagna och gärna ihopkopplade i baksätet så att de inte hamnat under sätet
vid något tillfälle då man haft baksätet nedfällt.
- Rätt oljenivå i motorn
- Att skyltlyktan för registreringsskylten fungerar

övrigt som man kan tycka självklart:
- Batteriet skall sitta fast
- Hela backspeglar som sitter fast

Lista finns även här:
http://www.bilprovningen.se/bp/elements.nsf/(read)/5FC955C2A7B9AD19C125794F0047BC43/$file/checklista_personbil_mc.pdf

Utöver detta kommer de alltså att kontrollera hur mycket avgaser som bilen släpper ut så om du vet att din bil inte har fungerande avgasrening kan det alltså vara läge att fixa detta redan innan besiktningen. Sen far de väl alltid ut och buskör en vända med bilen för att kolla hur den känns på vägen. En runda runt "kvarteret" eller huset brukar räcka för att de skall känna på bilen.

Själv känner jag mig alltid tryggare efter en bilbesiktning. Det känns bra att proffsen gett min bil tummen upp och att den får köras ännu ett år på våra vägar. Jag känner mig även trygg i förvissningen att det finns någon slags kontroll över de värsta trafikfarorna som kanske på grund av den årliga besiktningen håller sig borta ifrån vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar