En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 4 april 2013

Överutbildad personal?

När världen satsat allt mer på högre utbildningar de senaste tjugo åren och folk i allmänhet blir allt mer välutbildade. Så ökar även företagens krav för att anställa personal. Orsaken är så klart att företag om de får välja, tar dem som ansträngt sig mest. Har flest och bäst meriter. Oavsett om jobbet de anställer till kanske inte alls behöver alla de kvalifikationer som ställs.

Ett annat problem tidigare har varit att högutbildade inte kunnat få jobb som traditionellt givits till dem med lägre utbildning. Förut resonerade man så att om man var högskoleutbildad så kommer man att söka sig till ett sådant arbete och följdaktligen kunde högskoleutbildade inte få städjobb och arbeten som inte krävde några kvalifikationer eftersom arbetsgivare tänkte långsiktigt och då hellre valde personal som de visste inte hade något annat att söka sig till i framtiden.


Men med en ungdomsarbetslöshet i USA på 11,5% så kräver nu även anställning på McDonalds i USA en "bachelorsdegree" och "två-års-erfarenhet" för att stå i deras kassa och sälja hamburgare samt ta betalt.
http://washingtonexaminer.com/article/2526145

Det visar även hur svår situationen blivit för unga vuxna i USA som skall försöka ta sig in på arbetsmarknaden. Det finns heller inte så många jobb att söka, som de har utbildat sig till. Därför finns det även enormt stor arbetslöshet, även bland högutbildade med lång erfarenhet.

Detta fenomen finns även i Sverige och ökar när människor väljer att utbilda sig, när de blir arbetslösa. För att sedan gå ut till samma arbetslöshet, men med en högre utbildning.

6 kommentarer:

  1. Städare och taxiförare har ofta universitetsutbildning här. Fast ofta har de en liten brytning som visar att de är födda i ett annat land.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Vi är mycket dåliga här på att faktiskt ta tillvara på kompetenser som människor har som kommer hit. Detta beror delvis på att vi är mycket dåliga på integration. Samt en typ av strukturell rasism i rekryteringssystem som gör att många ansökningar hamnar på sidan redan när de ser ett utländskt-klingande namn.

      Det beror även till viss del på att vi är dåliga på att verifiera kunskap när människor har utbildningar som inte har sin direkta motsvarighet här inom EU. Men på grund av det så tappar vi även kompetenser när man är högutbildad och kommer hit till Sverige.

      Radera
    2. De som har en liten brytning och är födda i ett annat land.... jag tolkar det fritt som dem som är födda utanför Europa.

      Två tankar slår mig, nummer ett är att den här bilden målar upp att det svenska samhället inte vill ge dessa utbildade människor ett jobb.

      Nummer två är att man snabbt slutar problematisera pga att man hört denna, myt, så många gånger.

      Hur mycket är "lite brytning"? Mången taxichaufförer och städare kan inte svenska för fem öre och jag tror inte att Volvo och Ericsson skulle ha mycket nytta av dem om de inte kan kommunicera med övrig organisation. Eller är tanken att dylika stora företag "ska ta ansvar" och lära ut svenska till potentiella anställda? Istället för att anställa en svensktalande och svenskutbildad ingenjör? För visst är det så att ett utbildningsbevis ifrån ett svenskt lärosäte inger mer förtroende än en översättning från ett lärosäte du aldrig hört talas om? Det har förekommit mer än en falsk översättning för övrigt. Konstigt vore annat, om man gör hoppet att helt byta liv, varför inte betala lite extra och potentiellt få en ingång till ett klassbyte?

      Den strukturella rasismen, vi förstorar dessa saker för mycket i Sverige. Att vara småbarnsföräldrar är i vissa sammanhang mer diskriminerande än att vara arab. Kom igen när folk får stryk på gatan och ringaktas på ett sätt som asiater ringaktas i de slaviska länderna.

      D

      Radera
  2. Nu finns även robotar som säljer glass och de gör det som vanligt dygnet runt, utan rast och utan lön.

    Kunden väljer på en pekskärm för att sedan låta en robotarm designa och därefter servera glassen i en bägare.

    Kioskerna kan designa 4-lagers yoghurtglass med topping och har en kapacitet på 45 serveringar per timme. Man betalar med kontanter, kort eller RFID-taggar och själva gränssnittet på skärmen ska vara så enkelt att en treåring klarar av att använda det. Man kan även välja mellan ett antal olika robotkaraktärer.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att valet av karaktär görs på skärmen. Du får fråga Robofusion ett amerikanskt företag som utvecklat robotglasskiosken Reis & Irvy’s Frozen Yoghurt. Ser jag ett på stan ska jag genast testa.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera