En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 19 mars 2013

Att skriva en bok...

Hur är det att skriva en bok? Vad skall man tänka på? Jag har själv aldrig skrivit en bok men har alltid tyckt om att skriva berättelser. Oftast fastnar jag på att berättelsen inte blir nog lång tycker jag. Några gånger har jag försökt bara för att fastna på att vad skall jag skriva om, vilka sorts berättelser kan jag skriva. Kan jag hitta en trovärdig intrig? Kan jag hitta trovärdiga karaktärer?

Den här gången så har jag snart skrivit 100 sidor på min berättelse och det är ganska bra tycker jag. Särskilt med tanke på att jag började för tre dagar sedan. Jag får se om jag blir klar med mitt manus och får se om det blir en bok som någon annan vill läsa. Men annars ser jag det som en bra övning. Istället för att låta sig hindras som tidigare om vad jag skall skriva om så låter jag orden flöda. Hittar olika teman och kapitel och hoppar mellan de olika kapitlen för att få in händelser som passar till varje tid i kapitlen. Det är en skönlitterär bok jag filar på nu och ingen facklitteratur så det är bara att skriva på så man får något att jobba med i texten. Sedan kan man stryka och ändra, flytta om och skriva om delar.

Jag hittade den här sidan med lite bra information vad man kan tänka på om man vill skriva en bok: http://www.sollentunaforfattarna.se/bokutgiv.htm


Jag har nu tittat in på olika bokförlag och inser att ett manus bör vara skrivet i ca. 12 punkter och i någon lättläst sort typ Arial eller Times. Jag försöker att följa de allmänna råden så att det blir lättare om jag vill skicka in mitt manus senare. En del förlag skall sedan ha in manuset i utskriven form, andra tar det via mail. Annars kan man ju alltid samla ihop pengar och ge ut sin egen bok även om det kräver mycket mer jobb för en själv. Men det är också en möjlighet om man inte hittar ett förlag som är villiga.

Det finns tydligen också två huvudtyper av royalty - försäljningsroyalty och produktionsroyalty. Vid försäljningsroyalty utgår ett garantibelopp vid utgivandet och en årlig procent av försäljningen. Vid produktionsroyalty utgår en engångssumma enligt överenskommelse. Utöver huvudtyperna finns allehanda varianter mellan dem. Jag inser också snabbt att man inte blir rik av att vara författare men det kan vara roligt att försöka. Inte minst för sin egen skull och för att jag själv älskar böcker så mycket.

Om du så får det glädjande beskedet att ett förlag vill ge ut din bok, finns det en del att tänka på. Först och främst måste du fundera över hur mycket du är beredd att kompromisssa. Ibland vill förlaget göra stora ändringar eller kanske bara köpa en del av manuset. Ge inte besked direkt utan tänk över ordentligt hur du vill göra. Men chansen till utgivning kanske inte kommer igen.

Titta i bokhandeln och i biblioteket vilka förlag som skulle passa till ditt manus. Alla förlag har nämligen en utgivningsprofil. Vissa ger bara ut barnböcker; en del har stor utgivning av psykologiböcker, andra ger bara ut läromedel osv. Här finns en del av de större förlagens utgivningsprofiler: http://sollentunaforfattarna.se/forlagsprofiler.htm

"Lycka till med ditt manus, och kom ihåg - Det som aldrig lämnar byrålådan har väldigt liten chans att bli publicerat!" som ett citat ifrån hemsidan ovan.

Så om jag verkar lite frånvarande på bloggen så är det alltså för att det här är mitt senaste projekt. Ha en fortsatt trevlig vecka och hoppas att ni också hittar er kreativitet och gör en massa intressanta och roliga saker i ert liv. 

4 kommentarer:

  1. Hoppas det går bra. Vi funderade under en tid på att starta ett förlag och hamnade i en grupp liksinnade under ett halvår. Först var nästan alla mycket hemlighetsfulla om sin egen ide, men efter ett tag framkom att alla hade lite olika ideer och ingen enda var verklig konkurrent till någon av de övriga.

    Har för mig att ett manus av 1000 antas för publicering. Men du kan tex ge ut med print on demand på eget förlag. Det kräver inget stort kapital.

    Ser fram mot mer rapporter om projektet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Har tragglat med ett manus länge. Lärt mig skriva på så vis, hoppas jag. Men om det räcker för att någon ska köpa manuset är en annan sak. Råder dig att köpa böcker på Amazon.com i skrivande för att komma framåt. De är förstås på engelska men går bra att förstå för det mesta. Finns en del verkliga pärlor där som i alla fall hjälpt mig att förstå var jag brister och samtidigt gett mig självförtroende att kämpa på.
    Moventia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man kan skriva lika mycekt för sin egen skull och även om det inte blir utgivet kan man ju spara det eller dela med släkt vänner eller familj. :)

      Radera