En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 14 januari 2013

Tiden som rinner ifrån oss...

Tiden tickar på hela tiden. Hur använder du din tid? Får du ut maximalt av din tid eller tillbringas en större del av den med att t.ex. ta sig till och från jobbet, stå i kö, handla, mm. 

Att effektivisera sin tid handlar både om att få tid med både det som du behöver göra och det som du vill göra, att kanske även få ork till att göra det som måste göras. Kanske prioriterar vi även helt fel. Vi gör saker vi tror att vi måste göra, och missar helt annat värdefullt vi kunde göra med samma tid. Själv blir jag frustrerad om jag sett något tv-program som sedan visar sig inte alls underhålla mig på det sätt jag ville bli underhållen. Kanske är programmet tråkigt? Jag vill då gärna byta program eller aktivitet, medan att jag märker att min respektive gärna ser klart sådant man påbörjat. Själv blir jag lite stressad av detta att använda sin tid "fel".


Någonstans tror jag vi blir mer effektiva om vi växlar aktivitet. Att göra samma sak under för lång sammanhängande tid gör att efter ett tag går tempot ned på det vi gör. Genom att växla mellan olika sysselsättningar håller vi ett högre tempo, då man även om man gör något annat, kan fundera kring lösningen på det första.

Detta gäller dock bara upp till en viss nivå. När vi har för mycket som distraherar oss, som "var är barnens vantar", måste komma ihåg packa deras väska, måste hämta upp tvätten, handla en liter mjölk och bröd, måste... så kommer vi bli för splittrade. När vi har mycket småsaker som måste göras så tappar vi fokus på arbete, eller problemen som måste lösas. De större frågorna. Då fastnar vi i de små sakerna som hur vi får bort en fläck, eller när jag ska hinna till brevlådan och posta ett brev.

Så hur blir vi mer tidseffektiva? Jag tror att genom att ha en god ordning sparar vi också tid. Storhandlar man slipper man fler onödiga trippar till affären, och det sparar i sin tur bilkörningstid (eller buss), samt eventuell resekostnad. Men även om man går till affären sparar det ju tiden som det tar att gå dit. Har man dessa shoppingturer på rätt mellanrum, så bör man inte få slut på något normalt sett.

När det gäller alla småsaker som måste göras, gillar jag att skriva listor så att jag kommer ihåg vad som måste göras, samt att försöka styra ihop saker som går att göra samtidigt. Kanske finns det flera ärenden man kan uträtta samtidigt. Bor man i hushåll och kan fördela uppgifterna emellan sig på ett bra sätt blir det också mer effektivt. Kanske man inte behöver båda göra samma uppgift som "gå och handla". Kanske bör en handla och den andra städa? Eller löser ni alla uppgifter tillsammans? Först handla tillsammans, sedan städa tillsammans? Det finns ju så många sätt att lösa samma saker...

Själv försöker jag hitta ett sätt att få bort alla små tidstjuvar, som kunde jag få bort reklamen helt, så skulle jag vara glad, för det tar ändå tid att sortera ut reklamen och sedan pappersåtervinna den. På samma sätt tar det även tid att konsumera alla sorters varor. När du köper något, måste du även en dag göra dig av med densamma. Så många saker tar tid både köpa, konsumera och sedan sortera ut eller återvinna, samt slänga. Här gäller det ha ett bra system för hur man återvinner saker, så att man inte i onödan kör runt med sin pappersåtervinning när det bara är en mindre mängd att tömma. Samtidigt att samlar man på sig för mycket kanske man tycker det tar för mycket tid när man väl är på återvinningsstationen. (Allt måste även förvaras i hemmet och med dagens minimalism har man knappt några förvaringsutrymmen för sådant "skräp").

Har ni själva några knep för att få in allt som behöver göras? Arbete, städning, vara med familjen, vara med kompisar, träna, läsa, se på tv, nöjen mm. Hur hinner ni med allt? 

För att inte tala om allt som behöver göras globalt, och inte bara lokalt. Hur skall vi hinna med att rädda planeten, ekonomin, ekologin och verka för mänskliga rättigheter och human människosyn när vi knappt hinner med att se Idol eller shoppa på konsum?

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Eller kanske hellre: planera ditt tv-tittande!? Det finns faktiskt en del sevärt i dumburken också...

      Radera
    2. Sevärdheter kollas med fördel på play i datorn när man eventuellt har tid. Låter som fusk, men fungerar faktiskt för man riskerar inte hamna i någon alltför skön soffa.

      Radera
  2. Steg två, stryk på listan på vad som behöver göras.

    Barn till exempel behöver oftast inte sysselsättas, det hämmar dessutom fantasi och initiativförmåga. Låt dem leka i fred så brukar de hitta på något. Gäll lär det dock bli eftersom de gärna vill sysselsättas.

    SvaraRadera