En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 19 november 2012

SAS måndag...

Ja nu väntar vi på ett besked från det sista facket, danska kabinfacket återstår att godkänna villkoren i avtalet. Blir det klart så fortsätter SAS flyga, annars väntar konkurs.

I mitt tycke så är det ändå underligt att svenska staten kämpar så för att behålla SAS. Det finns som sagt alternativ såsom Norwegian. Men här menar många på att SAS är det enda flygbolaget som flyger till exempelvis Kiruna och andra platser dit Norwegian inte flyger.


Nu är ju frågan varför SAS är ensam om att flyga hit. Är det på grund av bristande lönsamhet så bör man ju överhuvudtaget lägga ned dessa linjer. Det är svårt att få lönsamhet i ett bolag om det är någon slags socialt ansvar man tar för att flyga till alla städer som annars inte har flygförbindelser. Är det olönsamhet som driver företaget är det också inte konstigt att det har gått dåligt. Oavsett att de anställda kanske haft för höga löner och villkor.

Om däremot det är möjligt att få lönsamhet i flyglinjer till exempelvis Kiruna, så kommer förmodligen ett annat bolag att på sikt ta över denna del av flygnätet. Kanske är det bara så att det inte är lönsamt för två linjer att flyga dit, men om SAS kommer att läggas ned så då lämnar det ju öppet för andra aktörer som inte behöver dras med olönsamhet tills man konkurrerat ut de andra på samma flyglinje osv.

Så i övrigt hoppas jag alltså på att detta inte blir ännu en gång ett företag räddas bara för att sedan inte verkligen göra allt för att få bort olönsam verksamhet. Förhoppningsvis har man den här gången tittat på hela bilden. I framtiden kommer flygbolagen dras med allt mindre vinstmarginaler när priset på allt går upp så kommer man att välja bort "onödiga" flygresor. Företagen är de som flyger i större utsträckning än privatpersoner och går företagen dåligt så minskar man även på resorna.

Man kommer antagligen att behöva mindre flygplan för att trafikera många linjer, men då hänger det även på att trafikverket godkänner flygtrafik med mindre flygplan som kanske har mindre än 60 säten vilket man ställt som krav tidigare, och även önskat vite för att flygbolag flyger med för små plan. Dessa regler gör det också svårare för bolagen att få lönsamhet. Varför skulle de vilja flyga med ett halvfullt plan?

4 kommentarer:

  1. Vite för för små flygplan? Jag är förvånad.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. http://www.vk.se/743135/flog-med-for-sma-plan?mobil tydligen kan man avtalat om att en sträcka skall trafikeras av just en viss storlek av plan.

    Jag trodde ändå det var upp till bolaget som flyger på sträckan men vet inte riktigt hur det där fungerar, om man gör avtal på en viss tid som sedan kan förhandlas om?

    SvaraRadera
  3. Uppdatering: alla fack har skrivit på, nu avvaktas styrelsens beslut. Men eftersom de kämpat för att få igenom sparpaketet med fackens stöd, så borde de nu rösta igenom en fortsättning.

    Det betyder att SAS får kämpa vidare på en svackig marknad där de nu tappat en del av konsumentförtroendet i och med att kunderna ändå kanske är oroliga för hur nära konkurs SAS kommer vara, kommer de våga boka resor långt i förväg eller tappar SAS ändå viktiga kunder på detta?

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera