En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 12 november 2012

Att sprida kunskap...

Om vi vet något som vi tror andra behöver veta, så tycker jag att vi har ett ansvar att dela med oss av den kunskapen. Det kan vara på en arbetsplats, det kan vara till andra i ens närhet. 

Om man ser någon skapa en lösning som man direkt tänker "det där kommer aldrig att gå", så kanske det är ens ansvar att stanna till och ta sig tid att säga lite kring hur man tänker. Många gånger är vi oroliga, vill inte lägga oss i sådant som inte angår oss, eller skapa problem. Tänk om den vi försöker hjälpa tycker att vi är snorkiga och "vet bättre"? Ibland låter vi bli att säga något fast vi tänker mycket. Ibland går det på tok precis som vi som sitter på sidobänken trodde det skulle gå. "Det visste vi väl att det skulle gå så där" tänker man då. Men kanske skulle samhället se annorlunda ut om vi tog ett högre ansvar kollektivt för saker som vi ändå anser är fel?

Många som läser den här bloggen, är otroligt pålästa och kan mycket. Brukar ni diskutera med de som finns omkring er? Hur sprider ni er kunskap och ert vetande?


Om ungefär en månad ska jag hålla en föreläsning om Peak oil och framtidens utmaningar på min arbetsplats, för min arbetsgrupp. Just nu jobbar jag lite på en power-point presentation till min föreläsning. Jag tänker mig att en del kanske inte kommer att ta till sig budskapet, eller för att om det var ett sådant allvarligt samhällsproblem skulle staten redan ha sagt något om det? Vem är jag att komma och säga att kejsaren är naken? Förhoppningsvis tar de trots allt till sig budskapet på ett bra sätt trots att jag inte är en auktoritär person som kommer med kunskapen.

Jag höll en liknande presentation förra året för min förra arbetsgrupp och de blev lite chockerade över vad jag sa, men så här ett år senare tror jag att de lyckats glömma bort sin oro.

Jag tycker det ibland kan vara svårt att säga sådant som ifrågasätter den rådande normen, och att "tro" på peak oil, gör verkligen att hela ens tankesätt med automatik förändras. Sammanhanget med dagens ekonomi och framtidsutsikter blir mycket klarare tycker jag. Vad man kan förvänta sig och vad som kommer att hända, till viss del.

Om ni har några förslag på "måsten" som man bör få med i en sådan föreläsning (jag har kanske 45min på mig att prata) så får ni gärna komma med förslag! Jag hoppas på att göra en så bra föreläsning som möjligt så därför tar jag gärna emot alla tips! :)

4 kommentarer:

  1. Hej, tack för en tänkvärd blogg:)

    Min erfarenhet hittills (bara närmsta familjen) är att utgå från deras rådande verklighetsuppfattning, från media å politiker. T. ex börja med att säga: Det finns jättemkt olja, vi har bara använt ca 20% av olja som finns. Men. Vi har använt den lättillgängliga oljan, den som finns kvar är mkt sämre kvalitet, svårare å dyrare att ta upp, dyrare att raffinera. Det finns många alternativ till oljan. Men. Tid, volym, kapital osv...

    Att sticka hål på deras bubblor innifrån istället för utifrån, typ;-)

    Häls Jens Forss

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag har försökt på mitt jobb och insett att de flesta vill inte höra på budskapet. Det är ju ett ganska trist budskap som man kommer med och sådant vill man inte höra. Visst några är mottagliga men ha inte för höga förväntningar
    Då är det mycket bättre att prata om vem som åker ut på nästa X-facktor. Risken är stor att du blir personen som bara är negativ ur andras synvinkel.

    // Mikael

    SvaraRadera
  3. En sak att tänka på är det här med processer vilket jag vet att du har koll på. Vi tror ofta att saker händer genom en händelse istället för i en process. Tillvaron är komplicerad och en del som sker långsamt kan få konsekvenser i en plötslig händelse.
    Exempelvis nybyggen nära vatten i tiotals år och sen kommer stormen och ödelägger fast vi egentligen visste bättre.

    SvaraRadera