En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

onsdag 1 augusti 2012

Man kan inte ångra sådant man gjort...eller?

Jag har alltid tänkt som så att jag inte kan ångra något jag gjort. Ett beslut leder till kanske ett misslyckande, men då har man lärt sig något till nästa gång. Man växer som person och som den man är och nästa gång vet man mer och har en större erfarenhet som leder till att man kan ta bättre beslut än man kanske gjorde som tonåring.


Därför har jag alltid tänkt att man inte kan ångra sådant man gjort, därför att man skulle inte kunnat göra det bättre. Men på senaste tiden har jag börjat fundera på om den person jag brukade vara som yngre helt enkelt inte brydde sig nog mycket om vissa saker.

Ta skolan som exempel; jag visste att jag alltid skulle klara skolan oavsett om jag läste inför prov eller inte, därför att om jag bara varit på lektionerna, oavsett om jag lyssnat aktivt på lektionerna eller bara suttit och ritat, läst något annat eller pratat med kompisar, så visste jag att jag skulle få någonstans mellan G eller VG på alla ämnen.

Den upptäckten att jag hade så pass lätt för att lära mig, ledde till att jag inte ansträngde mig i skolan. Jag var lat och gjorde aldrig mer än nödvändigt, jag ansträngde mig inte för att läsa läxor eller för att göra mer än nödvändigt.




Som människans utveckling har gått, undrar jag även om inte vår utveckling har gått bakåt sedan vi nådde en viss nivå av utveckling. En nivå där vi slutade förbättra oss själva utan mer eller mindre blev lata, bekväma och accepterade den nivån som vi hade nått till. Detta har lett till att vi har blivit fetare, och på något sätt, dummare.

Nu har jag faktiskt börjat ångra lite av personen jag var förut. Som vuxen har jag de senaste åren börjat anstränga mig mer. Jag går längre i att göra det som jag anser är rätt. Om jag upptäcker att något är fel så vill jag skriva till våra makthavare om det. Jag försöker mer, och anstränger mig mer.

Den person jag är nu, kan ångra den person som jag var förut. För även om jag inte skulle gjort något annorlunda så tycker jag att jag ändå kunde ansträngt mig mer, varit en bättre människa? Jag har varit för bekväm, jag har inte brytt mig nog om sådant utanför min egna sfär.

Undra om mänskligheten som sådan även kommer att vakna upp en dag och inse att vi allihopa kunde gjort det bättre. Att girighet, lättja, avundsjuka, frosseri och alla de andra dödssynderna faktiskt lett till ett dåligt resultat för mänskligheten som stort. Även om varje enstaka händelse kanske inte spelat någon roll så är det den sammanvägda tyngden av alla gemensamma handlingar som kommer att visa på den större bilden.

Om vi alla försökt mer, varit bättre, så hade världen som sådan sett enormt mycket mer annorlunda ut. Det är det enda jag ångrar.

5 kommentarer:

  1. Veldig bra refleksjon!
    Leser din blogg med stort interesse. Takk.
    Hilsen Henrik

    SvaraRadera
  2. "Om jag upptäcker att något är fel så vill jag skriva till våra makthavare om det. Jag försöker mer, och anstränger mig mer."

    Många anser att sjuka eller fattiga måste ha förbrutit sig mot GUD och därför straffas för detta och att vackra och rika har belönats för sina goda gärningar.

    Fet och fattig är nog ganska dum eller hur? ...eller är det dumma som är ...

    Det är utmärkt att du försöker förbättra dig själv och resten av världen. Ibland, fast sällan, försöker jag själv det samma.

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan bara försöka.. :) förhoppningsvis rör vi oss alla (mänskligheten) i rätt riktning, även om det mest känns som vi rört oss i sidled eller bakåt igen. Vi har förmåga att skapa en bättre värld. Vi vill bara inte...

      Radera
  3. OK Det går inte så fort att förbättra världen. På vissa områden verkar det tom gå bakåt. Fattigdom har minskat ordentligt i världen sett i 10-årssteg. Jag skulle i måndags ha gissat att mindre än 600.000.000 Indier hade el och nu visar det sig att i senaste blackouten blev just så många utan el i ett antal timmar. De flesta afrikaner har idag telefon dvs nästan alla telefoner är mobila.

    Har ett uppslagsverk, drygt 60 år gammalt, i sommarstugan och läser ibland någon artikel. Såg nyss att "de flesta kineser har mycket låga materiella behov varför ingen större marknad finns där". En illustration visade hur två kineser sågade plank med handkraft och i texten hänvisades till en liknande bild från artikeln om Afrika.

    Men världen har ett akut stort problem - oljan. Lösningen på det är nog väldigt många dellösningar och vi får en problematisk övergångsperiod. Gissar att fler och fler vill lösa det problemet.

    Nanotec

    SvaraRadera