En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 16 augusti 2012

Idag börjar Lyxfällan sin 13:e säsong...

Med hösten börjar alla våra käraste tv-serier om igen, och idag är det dags för säsongspremiären av TV3:s succéserie "Lyxfällan". Jag tror att jag har sett nästan varje avsnitt av den här serien, som nu är inne på sin 13:e säsong.


I dagens avsnitt så måste Magnus Hedberg och Patrick Grimlund "lägga i en överväxel för att försöka stoppa Mettes och Karls skenande konsumtion". Smygtitta på det första avsnittet av Lyxfällan säsong 13 här:
http://www.tv3.se/lyxfallan/smygtitt-har-spranger-de-miljonvallen

Det här är ju en av mina favoritserier som går på TV just nu (jag ser i princip inte på tv) så jag kommer att titta på det här när det kommer ut på Tv3 Play. Förhoppningvis är det ett spännande och bra avsnitt.

Jag tror att en del av programmets popularitet beror till viss del på igenkännande faktor, då det nog finns många i samhället som lever så här på ständiga krediter. Den andra gruppen som ser serien, är de som ser dessa människor som några slags "ufon". Samma anledning varför man ser andra serier som exempelvis "Outsiders". Man är nyfiken på hur andra människor lever sina liv, som kan vara vitt skilda från hur man lever sitt egna liv.

Jag gillar att se hur man får människor som det har gått så pass långt för, att ändå ta tag i sin situation, göra en budget och att de kan rädda upp mycket av situationen när de får hjälp och stöd. Jag tycker serien därför har ett positivt budskap. Samt att det även kan inspirera en själv till att förbättra sin egen ekonomi ständigt för att detta ändå är ett varnande exempel för hur man inte vill att det skall gå.

Man hade ju även kunnat hoppas på att program som detta skulle upplysa svenska folket och göra folk i allmänhet mer medvetna om riskerna och kostnaderna med krediter och lån. Men ändå så verkar det inte vara så att vi lär oss av andras misstag och svenska privatpersoners skulder är ständigt ökande, trots ekonomisk oro i omvärlden...

Det verkar inte som att vi kan lära oss av andras misstag, eller historien, utan helt enkelt är dömda att upprepa dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar