En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 5 juli 2012

Läsvärt av Cervenka...

På semestern gör jag inte många knop men har äntligen kommit mig för att börja läsa den nya boken av Andreas Cervenka. "Vad är pengar?" Boken finns även recenserad av SvD på den här adressen: http://www.svd.se/naringsliv/lognen-hela-vart-samhalle-vilar-pa-del-1_7247991.svd


Boken verkar otroligt välskriven de första kapitlen som jag tagit mig igenom och det är njutbar läsning i hängmattan. Jag rekommenderar alla som inte redan har gjort det att antingen köpa den eller att låna den som Elib bok på ditt lokala bibliotek. Har du då bara ett lånekort kan du låna en digital kopia och läsa som PDF på din dator hemma. För de som gillar pappersformatet bättre så kan man naturligtvis antingen låna boken i pappersform eller helt enkelt köpa boken.

Cervenka skriver om "Vad är pengar?" och vi tror alla att vi har en bra uppfattning om vad pengar är, men ingen är så påläst att det inte tål att repeteras igen. Med en hel del nya spännande tankar kring ämnet. En del nya fakta, en del om guld och de nytryckta digitala sedlar som ger inflation i det finansiella systemet och om lågräntornas konsekvenser på hela systemet. Om löner och bonusar till finanspampar och hur detta inte innebär en egentlig morot för människors förmåga att prestera. Delen om bankväsendet känns väldigt aktuell med tanke på situationen i världens alla ekonomier. Med liknelser och smått skämtsamt jargong, så håller boken sig hela tiden spännande och man kan inte vänta tills man kommer till nästa sida. Det är en väldigt lättläst bok på det sättet att den förklarar hur allt hänger ihop utan att krångla till det i onödan.

Det mesta är kanske sådant som de pålästa redan vet, men med anekdoter, och tänkvärda infallsvinklar så har boken alltså ett mycket bra flyt och är faktiskt förvånansvärt lättläst för att vara en bok om ekonomi.

Därför råder jag alla andra att göra vad jag redan gjort, och genast plocka upp boken för att läsa. Det är verkligen värt tiden! Eftersom den är skriven på det sätt som den är, så är det alltså inte tung läsning utan mer som underhållning och fortfarande ett avkopplande sätt att spendera sina lata semesterdagar om ämnet intresserar en!

2 kommentarer:

  1. Jag läste den och visst var den rolig men jag kanske inte läste noga nog, möjligen därför att jag sommarloj, då jag fortfarande inte har:

    1.insikt om hur riksbankens utfärdade pengar mångfaldigar sig i banksystemet.
    2. Vad skuggbanking är.
    3. Hur derivatmarknaden kan vara enorm, mark to fantasy kanske.
    4. Om bankräddningarna innebär att bankers förluster i mark to fantasy tillgångar täcks med pseudoriktiga riksbankspengar, eller vad som nu pågår.

    Måste nog läsa en gång till och det kan man väl göra, den gör ju komik av tragiken.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt i att boken inte lär ut precis allt, jag har också lärt klart den nu och den går inte in på detalj i de saker du nämner utan den utgår nog ifrån att man ska kunna detta redan. :) Den var ändå läsvärd och fylld med humor men som sagt det är inte riktigt ändå vad jag skulle kalla en "lärobok".:)

    SvaraRadera