En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 19 juli 2012

Hur nära är vi den globala depressionen?

Intressant klipp och intervju på youtube från författaren till en bok som heter just "New Great Depression" av Richard Duncan. Hans bok, som jag inte har läst, så jag vet inte om den är bra, finns även att köpa här: http://www.amazon.com/The-New-Depression-Breakdown-Economy/dp/1118157796


Länk: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g-woSJpg8E0

Det finns även ett bra blogg-inlägg som skrivit mer om det här: http://www.shtfplan.com/headline-news/very-real-danger-of-collapse-could-be-so-severe-i-dont-think-our-civilization-could-survive-it_07172012

Jag tror inte att vi kommer att kunna att ignorera det här problemet länge till då alltså diskussionen ökar i omfång i media. Frågan är vad lösningen till detta ska bli, eller om vi bara får sitta och titta på medan skeppet Titanic (vår civilisation) sjunker?

Jag har ställt nästan samma fråga, och för även en diskussion kring mina tankar om detta, även här: http://rymdiz.blogspot.se/2012/07/hur-nara-ar-vi-en-ny-djup-ekonomisk.html

5 kommentarer:

  1. Jag delar din oro. Hoppas som rullar några år till så jag hinner göra mig skuldfri. Tyvärr känns det inte som om systemet orkar så länge till men på dem positiva sidan verkar det alltid ta längre tid än man tror och eftersom det tuffar på rätt bra i Sverige kanske det kan ta några år innan det kommer hit (?).

    SvaraRadera
  2. Bodis: Glöm det sista. Med masskommunikationssamhällets alla underbara gadgets så fortplantar sig chockvågor blixtsnabbt numera, behövs bara en riktigt rejäl dipp på nån av de större börserna så kan du hälsa din.. o dina barns o barnbarns pensioner farväl. Konsumtions och skulderan är slut nu, det är bara en fråga om vilken månad det är uppenbart för alla. Finns inga safe havens heller, det är bara att bita i det sura äpplet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min och mina barns pension har jag ingen illusion om att få ut men jag hoppas att det tar ett par år innan allt brakar så jag hinner bli skuldfri.

      Radera
    2. Du har inte ett par år på dig, antingen pyser allt ihop långsamt som när ett häftstift sitter fast i däcket, eller så brakar det ihop över ett veckoslut. I båda fallen lär det hända antingen i höst, eller i varje fall under våren 2013. När vi väl hamnat där lär det bli permanent åtminstone ett par decennier framåt. Skulle förvåna mig mycket om det inte bryter ut diverse väpnade konflikter under tiden, även i områden vi varit förskonade i under lång tid.

      Radera
    3. Jag tror tvärtom att det kommer att vara en långsam konstant nedgång både vad gäller ekonomi och tillgångar. En del uppgångar när olika regeringar gör allt för att pumpa upp ballongen lite till. Min gissning är att det kommer att ta många år. Men resultatet blir detsamma, tufft!
      Stefan

      Radera