En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 5 juni 2012

Samhällets moral kollapsar också...

"En kvinna som cyklade vid Moröhöjden i Skellefteå blev plötsligt sjuk och föll ihop. Med stor ansträngning lyckades hon ta fram sin mobiltelefon och kontakta SOS Alarm. Hon lyckades tala om sitt utsatta läge, men innan hon hann avsluta samtalet kom en man fram, tog kvinnans telefonen, stoppade den i sin ficka och cyklade iväg."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14930786.ab

Någonstans hoppas jag alltid att även tjuvarna skall ha någon slags moral och inte stjäla från de som är sjuka och döende exempelvis, men man skall ju aldrig sluta förvånas.

Dessutom en mobiltelefon i dagens läge är knappast en värdefull sak, en äldre människa lär knappast heller ha den senaste iphonen utan snarare en enkel basmodell utan finesser, som även som ny kostar kanske 300kr. Då står brottet som ännu mer svårt att förstå.

Brottet rubricerar som grov stöld, eftersom mannen tog telefonen ur hennes hand, vilket är ett grovt tillgrepp även utifrån kvinnans utsatta situation, men även i vanliga fall är det grovt eftersom vi har en stark rätt till vår egendom.

Frågan är om samhället fortfarande håller på att bli värre, eller om det "alltid" varit så här?

10 kommentarer:

  1. Eh.. i Sheleftyou är allt möjligt..

    SvaraRadera
  2. Man får ju vara orolig att människors moral kommer att luckras upp i samma hastighet som de får det sämre. Det finns ju en grupp som "alltid" varit så här, men jag tror att om det blir sämre kommer det ännu en grupp som plötsligt kanske tycker de behöver begå brott för att dryga ut kassan osv.

    SvaraRadera
  3. Man kan ju också tänka sig att stora grupper redan känner sig svikna av staten, att det så att säga redan har luckrats upp under lång tid? Jag tänker på unga människor som aldrig har upplevt en arbetsmarknad som äldre har gjort. Är dom inte arbetslösa, utan sjukpenning, utan a-kassa och allmänt misshandlade så måste dom sannolikt arbeta åt bemanningsföretag, komma med kepsen i hand varje morgon och fråga om dom har jobb.

    I det perspektivet tror jag vi får vänja oss vid att sånt här händer, eller att gamla par på landsbygden blir bundna med ovanliga polska buntband och ihjälslagna med järnrör.

    Kan bli bra mycket värre också ifall t ex transporter stryps och folk börjar bli hungriga, det finns alla möjligheter att den ekonomiska kollapsen följs av en moralisk kollaps. Jag är ganska pessimistisk inför utsikterna, eftersom våra makthavare har så dålig fantasi. Sitter inte ansvariga ministrar på teatern när tsunamin sköljer över svenskar i Thailand så fantiserar försvarsansvariga om att allt är lugnt och under kontroll i närområdet. Verkligheten förändras och tenderar att förändras fortare ju komplexare system vi bygger upp.

    Oj, blev längre än jag tänkt mig, men jag skickar iväg det utan korrekturläsning och innan jag ångrar nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gamla paret på landsbygden var nog den sorgligaste nyheten förra året, tur att de fick fast de skyldiga även om det aldrig kan göra ogjort det som de gjorde. Sådant grymt våld till ingen nytta, antagligen hade de kunnat dra iväg med kassaskåpet utan att skada det gamla paret...så man kan bara anta att de var så råa och grymma att de redan innan bestämt att tex. inte lämna några vittnen. Förhoppningsvis sitter de inne nu tills de själva är gamla och svaga och inte skadar någon fler. :P

      Radera
  4. Det kom väl ett förslag förra veckan om att slopa fängelsevistelser för vissa straffsatser? Ytterligare ett sparförslag alltså.

    Jag tror som sagt vi får vänja oss vid såna där händelser och att dom blir frekventare ju hårdare den ekonomiska krisen drabbar oss. Förmodligen är det snäppet värre i Polen, Litauen m fl nyblivet "lyckliggjorda" EU-medlemmar strax söder om Östersjön, och med EUs fria rörlighet över gränserna har jag svårt att se hur svensk polis eller ens försvarsmakt.. det ständigt krympande anslag.. har nåt att sätta emot. Har du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har skrivit ett mail till justitiedepartementet utifrån att jag tycker det är en mycket dålig idé att slopa fängelsevistelser för att man är en s.k. "förstagångsförbrytare". Jag tycker att straffet skall vara samma oavsett om det är första eller tionde gången man gör samma straff. Dessutom luckrar det upp lagar som kvinnofridslagar och gentemot övergrepp mot barn där jag tycker att dessa brott är grova och skall ge fängelsestraff direkt, inte minst för att förövaren skall komma bort från hemmiljö så att familjen kanske hinner flytta eller få sitt liv i ordning under den tiden då de ofta är rädda för nya misshandelsfall mm.

      Jag håller också med om att med ökad rörlighet får vi även brottsturism som vi inte hade tidigare, och kanske är det enklare att komma undan med brott i ett land som inte är ens egna då det inte finns någon som kan känna igen en, om man inte är klantig och kommer i en bil med polska nummerplåtar exempelvis :P

      Radera
    2. Jag skulle föredra att påföljden multiplicerades med 1,2^n för den n:te upprepningen.

      Radera
  5. ...MED ständigt krymande anslag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också alltid en god idé skriva mail mm. direkt till politikerna istället för att ha någon slags "folkstorm" på aftonbladets kommentars-sidor, vilket de flesta verkar tycka är ett bra sätt att hantera det hela, trots att det var många som hade starka åsikter mot detta nya lagförslag om slopade fängelsestraff.

      Radera
  6. Jag tror/hoppas det kommer bli precis tvärtom vid kärvare tider. När man får det jobbigt så tänker man mer på att andra också kanske har det svårt. Är det dessutom att alla har det allmänt dåligt så blir det bra. Dock så gäller det väl lite att det inte blir för stora skillnader så det blir ett vi/dom scenario. Så om stora flertalet har det kärvt så blir det mer omtänksamhet. (Min förhoppning alltså.).
    Dock finns det ju alltid galningar oavsett tider, så helt slut lär det ju inte bli. Och på ställen där det finns stora skillnader kommer det nog också bli värre.

    //HPD (som gillar kommentera helt anonymt, mest pga lättja)

    SvaraRadera