En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 11 juni 2012

Grattis till studenten, här är arbetsförmedlingen...

Regeln säger att man måste registrera sig första dagen man är arbetslös (om man skall ha rätt till olika typer av ersättningar) och så här dagen efter studenten märks detta på köerna till arbetsförmedlingen. 


Ingen vill ju heller gå miste om kötid till de statliga åtgärdsprogrammen som arbetsförmedlingen har, för om man måste vara arbetslös mer än 6 månader innan arbetsförmedlingen går in med någon åtgärd så är det bra om den klockan börjar ticka direkt.

Man behöver även visa sig som arbetssökande för att ha rätt till försörjningsstöd ifrån socialtjänsten eller om man skulle ha rätt till någon form av a-kassa eller arbetslöshetsersättning så behöver man ju även där vara registrerad som arbetssökande.

Nu är det ju dock väldigt få som är studenter som skulle lyckas uppfylla arbetskravet till facket för att kunna söka akassa, men någon anledning till att stå här i kön, har nog varje student.

Kommer det finnas arbete för dessa ungdomar i framtiden, eller går de rakt ut i långtidsarbetslösheten?

8 kommentarer:

  1. Minns dessa gamla tider =) Efter sommarjobbet har jag alltid lyckats arbeta och få bra kontrakt. Men de ungdomar som idag kommer ut får inte samma traditionella trygga(-re) kontrakt? Jag gick ut för 7 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vara rädd för att gå ut skolan nu, då jag tror de till viss del går ut till ovisshet/otrygghet. Jag är född 1980 men de som föddes till exempel 1982 eller 1983 har en massiv arbetslöshet i den gruppen. Jag kände det alltid som att man var jagad av avgrunden, eftersom att jag precis hann bli klar med skola, högre utbildning och gå vidare till att få arbetslivserfarenhet innan arbetslösheten i gruppen liksom "permanentates".:) Sen de som är framåt, kompetenta, sociala, trevliga kommer alltid kunna få arbete ändå, även vid hög arbetslöshet. Men de som kanske är blyga, tysta kanske inte får anställning då de slås ut vid anställningsintervjuerna. Men vi får önska Lycka Till till alla dessa nybakta studenter.. Man får hoppas på välgång och framgång.:) Förhoppningsvis skall det gå bra, många av dem går även säkert vidare till högre studier till hösten så det riktiga arbetslivet väntar på dem ett tag till...

      Radera
    2. Kan bara hålla med. Är född -84 och har nu efteråt förstått hur nära gränsen gick min årskull.

      De här med utbildning. Det är bra men det diskuteras inte hur många utbildningar som egentligen är onödiga och inte leder till några tryggare anställningar eller högre lön trots CSN-lån. Kolla vilka typer av YH-utbildningar som finns, det finns för allt. Alla arbeten behöver inte utbildning utan rätt person för tjänsten och bolaget. Men det är ett bra sätt för regeringen att minska arbetslösheten och vara stolta över att fler studerar?!

      Jag har studerat och hoppade av i halvtid med motiveringen som min mamma blev alldeles svettig av: "jag tänker inte göra en sak hela mitt liv - jag ska starta företag."

      Jag själv är fast anställd där jag minskar min tid med tiden. Ligger på 75% nu - 50% i höst/vinter. Driver två bolag i olika branscher vilket är vansinnigt roligt, utmanande, skrämmande men beroendeframkallande(kan inte sitta still =)

      Radera
    3. Kan bara gratulera till framgångarna!:)

      Radera
    4. Inte så jag menade. Ville bara ifrågasätta "den vanliga vägen". Jag passar på en annan väg men höll på att gå en mycket opassande väg för mig som person. Det finns fler som mig som inte passar in i systemet. Åhh ja hoppas för deras skull att de lyckas samt vågar bryta trender och ta sin väg.

      Radera
    5. Vi behöver absolut mer småföretagande i det här landet eftersom det uppenbarligen saknas arbetsgivare...

      Radera
  2. Ungdomsarbetslösheten kommer att lösas automatiskt under nästa mandatperiod då de stora barnkullarna fyller 25 år och därmed är vuxna i statistiken. År 2016 blir alla 91:or 25 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då finns det inte längre något problem!:) Undra vem som skall ta äran för det...

      Radera