En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 18 juni 2012

Förbättra din ekonomi och bo i ett mindre hus...

Tanken finns hos den här familjen som bestämt sig för att inte bygga ett större hus än de har råd med. Familjen bor för närvarande i Virginia, USA. De idkar även en del självhushåll som även det hjälper till att hålla ned kostnaderna och öka livskvalitén då de kan äta obesprutade grönsaker från sin egna trädgård. http://finance.yahoo.com/news/living-large-in-a-tiny-house.html

 
Familjen hade tidigare ett vanligt hus men de var tvungna att flytta när finanskrisen började få klorna i familjens ekonomi. De bestämde sig då för att ta detta ovanliga steg och bygga ett nytt litet hus för endast 13.000$. De bedömer att de på grund av att de bor på detta vis, sparar ca. 3000$/månad.

Tanken är även att de kan bygga ut huset eftersom ju mer pengar som de sparar genom att de inte har lika höga boendekostnader som om de byggt huset direkt. Därför kommer huset att växa med tiden. För närvarande är huset ca. 14 gånger mindre än ett medelstort amerikanskt hus. De tänker även på att försöka återvinna det som går och ta tillvara på saker och kanske tillverka något annat av det när det inte längre går att använda i sin nuvarande form.

Det finns ett väldigt fint filmklipp som visar hur de lever i sitt lilla hus som ungefär är i storleken av en husvagn. http://finance.yahoo.com/news/living-large-in-a-tiny-house.html

De driver även en egen blogg där de berättar om livet på det lilla torpet. http://tinyhousefamily.com/

Efter att ha tittat på hur de lever kan jag bara hålla med om att många familjer skulle kunna leva ett rikare liv om de satsade på att äga färre ägodelar och istället satsade på det som var viktigt i livet. Det finns mycket pengar och resurser som går åt till att i onödan vara "trendig" eller hänga med i inredningstrenderna, resetrenderna på semestern, datorer, tekniska prylar och att byta bil oftare än man kanske behöver.

Kanske är det genom att leva ett enklare liv, som vi alla även skulle kunna leva ett rikare liv. I framtiden bortanför alla finanskriser och oljebrister.

7 kommentarer:

  1. De senaste två åren har jag ställt om och minskar alla fasta kostnader i den takt det går (de rörliga är fortfarande höga men jag leker av mig än=) Anledningen till detta var nog mest pga att jag startade företag. Dock har jag fastnad i tanken om att fortsätta vara skuldfri dock likvid för att möta framtiden på annat sätt än andra. Hur? Det vet jag inte än. Halvårsvis i kolonistuga med odling och andra halvåret i lghen? Uthyres ca 6 mån? Jag vet inte än =)Förslag på olika upplägg? Jag har friheten att kunna fantisera, så hjälp mig =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...har man sommarstuga, kolonistuga, husvagn eller annan bostad så finns det ju absolut möjlighet att hyra ut sin ordinarie bostad under vissa perioder under året. ...dock är jag ju själv lite paranoid så skulle inte kunna hyra ut möblerat då jag är alldeles för rädd om mina saker, så även om jag hade ytterligare en bostad hade jag nog inte hyrt ut.:) Jag tror ju i förta hand på precis som du redan gjort att man skall jobba på att minska de fasta kostnaderna.. Ett halvår i kolonistugan lät dock länge, vi är ju i Sverige trots allt... Kanske börja första året med tex. 3-4 månader och om man trivs så kan man ju ta det längre ett annat år.:) Duscha kan man alltid göra på gymmet om man har ett gymkort. (eller snälla kompisar) men man skall inte bita av mer än man kan tugga...

      Radera
    2. Bra reflektioner. Jag ska iaf testa nästa år. Sedan har ja dusch på kontoret, vid koloniområderna samt ett gymkort. Lite mer planering, men inte speciellt mkt. =) Vi får se.

      Jag har hyrt ut många ggr och inga problem. De krav jag ställer har fungerat bra! =)

      Radera
    3. Äger du en kolonistuga redan? :) jag har haft funderingar på att köa för en koloni "odlingslott" men tror inte jag tänker köpa en med stuga på, för här i Luleå kan de kosta en 100.000kr vilket känns löjligt dyrt.:) Med det priset får man mycket grönsaker på affären...

      Radera
  2. Tiny house, sjalvhushallning, egenbygge, det finns manga bra satt att minska sina boendekostnader och leva mer ekologiskt pa samma gang. Problemet ar att en familj liknande den ovan inte skulle kunna leva ifred i Sverige pga. lagar och regler om avlopp, minimiyta, brandsakerhet etc. Fragan ar om Svensken kommer att fa en mer rimlig lagstiftning kring det egna hemmet innan omstallningen har kommit sa langt att ni inte langre har nagot val.

    Lite OT, men 100 lakan for en odlingslott med stuga i Lulea later helt befangt. Har ni inte gott om mark dar uppe? Sist jag kikade pa Google Earth sag det ut som att ni skulle kunna livnara hela Norrland med kyckling, agg, potater och rotfukter bara om ni odlade upp en procent av allt utrymmet mellan radhuskakarna och hyresklossarna. Men jag kan ju ha fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men kommunen har bara avsatt ett fåtal odlingslotter/kolonilotter och de är alltid upptagna med långa köer för att bli medlem i föreningen så det är nog efterfrågan som driver upp priset.:)

      Vad gäller småhus i Sverige har vi väldigt många regler för fasta byggnationer så man lär itne få bygglov för en bostad som tex. inte är handikappanpassad och uppfyller byggnormerna för anpassning i hemmet.

      Vill man ändå bo i ett slags "tinyhouse" får man göra detta genom att smälla upp sitt hus stående på en vagn så att det är mer av en "trailer" än ett permanentboende. Fast själv vill jag inte bo i en husvagn även om jag känner till de som gjort denna lösning (eller att bo på en husbåt) då det varit ett billigare boendealternativ... Vill man spara pengar på det viset tycker jag absolut man skall tuta och köra. :)

      Radera
    2. Det later som att du borde uppvakta nagon vanligt sinnad pamp och be om att kommunen snarast avsatter ett storre antal odlingslotter, i den mangd att kon kortas ner till den grad att den forsvinner. :)

      Exakt. Det ar just det som ar problemet. Visst kan man bo mindre och mer ekonomiskt/ekologiskt pa en trailer eller husbat men de flesta ar nog valdigt mana om toa, dusch och kok, och det ar inget man loser i en trailer eller en husbat utan ratt tillstand och bygglov (avlopp, utslapp, vatten etc.)!

      Radera