En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

tisdag 15 maj 2012

Studieteknik...

Idag hade jag tentamen i arbetsrätt, det är alltid roligt att få känna sig som en student för en stund och universitetslokalerna ger mig en nostalgisk känsla av lärande. 

Jag tycker mycket om att studera och lära mig nya saker och därför läser jag distanskurser på fritiden vilket går mycket bra att kombinera med arbete, då distansstudier finns utan sammankomster och där man kan följa föreläsningarna och materialet till kursen via läroplattformar på nätet och därmed ta del av informationen när man har tid över, på helger, kvällar och lediga dagar. Jag hade fått tillstånd av min chef att skriva arbetsrättstentamen på arbetstid eftersom att ämnet arbetsrätt också är kompetenshöjande för mig som arbetar som arbetsmarknadskonsult. Så det var win-win både för arbetsgivaren och mig själv. Resterande del av materialet och inläsningen till kursen har jag dock gjort på min fritid.

När vi får ledigt senare i veckan kommer jag antagligen att sitta och skriva en uppsats till skolan i ett annat ämne, fritidsvetenskap, då jag vill göra klart kurs A i fritidsvetenskap.

Jag kan inte säga att jag haft en tydlig inriktning på mina studier, men därmed så har jag fått en större bredd på min utbildning och jag har haft otroligt roligt även om det inneburit en hel del arbete så här långt. Här är kurserna jag har läst under det senaste året:


Arbetsmiljö och stress 7.5 G

Statsvetenskap A, Svensk politik och förvaltning 7.5 G 

Statsvetenskap A, Politisk teori 7.5 G 

Vampyrberättelsen från Dracula till Twilight 7.5 G 

Att popularisera litterära klassiker. Från Elizabeth Bennet och Alice till Bridget Jones och Neo 7.5 G 

Miljöekonomi 7.5 G

Statsvetenskap A, Internationell politik 7.5 VG

Svensk och nordisk historia 7.5 VG 

Mellanösternkunskap 7.5 4

Internet webbdesign med CMS 7.5 G#

Statsvetenskap A, Jämförande politik 7.5 G

Politik och policy i den Europeiska Unionen 7.5 G 

Windows- och webbprogrammering i .NET-miljö 7.5 4

Procedurell programmering G1N   7.5  G

Programming Using Visual Basic .NET 7.5 G

Fritidsvetenskap 1 30.0 G 

Ej avslutade kurser:

Fritidsvetenskap 2 30.0
0001 Fritidens betydelse  7.5 VG
0002 Fritid och ekonomi 7.5 G
0003 Ledarskap och fritid 7.5G

Medicinsk vetenskap Psykiatri och missbruksvård 15.0
0002 Seminarium lagar 5.0G#

Någonstans ligger jag för närvarande med ca.170 hp som jag läste från januari förra året tills nu samtidigt som jag kombinerade detta med arbete, jag har även en socionomexamen på 217.5 hp så totalt motsvarar det kanske 6 års universitetsstudier? 30 hp är en termin. Förra året läste jag ca. 2,5 år av dessa poäng, så det var ett rätt högt tempo på studierna, jag studerade så klart samtidigt som jag även arbetade heltid. Förutom tentamen i Arbetsrätt 15 hp, där tentamen motsvarar 12 hp av denna kurs, så har jag även en tentamen i juridisk översiktskurs som jag hoppas på att kunna göra i juni. Önska mig lycka till!

För att ha tid till mina studier är det otroligt viktigt att ha en bra studieteknik. Det är det viktigaste om man skall hinna göra allt som man skall hinna med, under den tid som man har till uppgiften.

- Det viktigaste är att kunna sortera i allt material, och all information du kommer att få under kursen.

- Identifiera det viktigaste i det som lärarna säger, vilka delar trycker de på som viktiga? Skumma igenom deras föreläsningsmaterial och titta på alla bilder, identifiera vilka det är som egentligen är de viktiga. Spara ned allt på hårddisken där det går fortare att komma åt allt material när du behöver titta på det igen, istället för att hela tiden läsa det på webb-plattformen till skolan.

- Läs rubrikerna på föreläsningar och instuderingsmaterial, vilka delar tror du själv är mest viktiga av dessa. Fördjupa dig i det som är viktigt.

- När du läser en bok, se över rubrikerna, allt i en bok är inte lika viktigt, läs det grundläggande samt fördjupa dig i de väsentliga delarna. Hoppa över långdragna resonemang och fokusera på den slutliga sammanfattningen. Finns det något särskilt intressant som kommer fram i den avslutande diskussionen. Gå då tillbaka och läs bakgrunden till de resonemang som faktiskt var intressanta och viktiga.

- Slösa inte tid.

- Låna böckerna som hör till kursen, men alla böcker är inte lika viktiga. Vilka böcker är det som du tror är viktiga? Läs alla korta koncisa böcker de har nog en snabb poäng. Tjocka uppslagsverk i bokväg, dessa skall du läsa de kapitel som är viktiga i, för mycket i boken kommer att vara irrelevant.

- Om boken i ämnet som lärarna föreslår är otroligt tråkig, och du tycker den är svår att lära sig ifrån, låna en likande bok på samma ämne och hitta de delar som är de som är viktiga för just den här kursen du läser. I de flesta ämnen finns en möjlighet att använda en liknande bok för att lära sig. Om du behöver referensmaterial till en inlämningsuppgift måste du såklart använda den bok som lärarna har som krav till kursen.

- Läs inte saker i onödan. De flesta böcker har en massa förklarande "lull" kring de resonemang som är viktiga. Hitta det som är kärnpunkten i texten och stryk under eller lär dig just den delen. Läs rubrikerna till boken eller texten och lär dig vad boken handlar om, även om du inte vet exakta innehållet så lär du dig strukturen så har du något att hänga upp det du lär dig om, senare.

- Vilka övningsuppgifter skall du lägga mest energi på? Behöver du göra alla dessa eller skall du fokusera på de som du tycker är de svåraste?

- Vilka inlämningsuppgifter krävs för att du skall klara av kursen? Sätt igång med dessa så fort som möjligt.

Om du bara läste mina understrykningar, så ser du att resten i texten är oväsentligt, det är så du skall göra när du studerar. Hoppa över allt oviktigt.

Efter att ha varit distansstudent nu lite över ett år, så tycker jag detta är ett genialiskt sätt att studera. Äntligen slipper du slösa tid på att sitta i en skolbänk och vänta på att lärarna skall trycka i mig information. Som distansstudent kan du aktivt själv lägga upp dina studier genom att lyssna på en föreläsning medan du lagar mat eller gör någonting annat. Kanske hade jag kunnat få bättre betyg, men jag är ändå nöjd med att allmänt ha fått en större bredd på de ämnen jag har läst.

http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/dags-att-studera.html Jag har skrivit tidigare att jag tycker de som har tid, absolut kan anmäla sig till en distanskurs till hösten. Det finns mängder av kurser att välja mellan, och även om du nu missat ansökningsdatumet till hösten så finns det alltid restplatser. Det finns även kurser där de får återbud och de tar in några dagar efter kursen startat. Det betyder att du fortfarande har möjlighet att hitta en spännande kurs som du tycker passar just dig.


Det är aldrig försent att börja studera igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar