En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 7 maj 2012

Recessionen förändrar konsumtionsvanor och beteenden..

När människor börjar känna av konsekvenserna av den fallande världsekonomin så börjar de ändra sina vanor. Jag har tidigare skrivit om hur upplevelsen av rikedom har en stor påverkan på hur vi konsumerar och lånar till  lyxkonsumtion. Om det finns ett överflöd så slösar vi mer.
http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/tillgangsinflation-som-hot-mot-den.html

Men nu visar studier att det även påverkar våra beteenden, exempelvis hur vi rör oss igenom stormarknaderna när vi skall handla. I en recession undviker man spontana inköp och är mer fokuserad när man skall handla och går även bara till de hyllrader där man vet att man behöver något. http://www.businessinsider.com/how-shoppers-walk-through-a-supermarket-2012-3

Antagligen åker man dessutom endast till affären när man vet att det är något som man behöver.

Ekonomin har alltså i högsta grad en betydelse för våra konsumtionsvanor och beteenden. Vi kanske cyklar eller tar bussen istället för att ta bilen. I dåliga tider har vi därför större behov av en välfungerande kollektivtrafik och cykelbanor. Som tur är så anser redan myndigheterna att vägnätet är färdigbyggt och att de kommer satsa mer på kollektivtrafiken och cykelbanorna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vagnatet-ar-fardigbyggt_7116019.svd


På samma sätt kan man göra antagandet att kanske tar folk i högre utsträckning med sig matlådor till jobbet, använder sina saker längre innan de kastas bort och blir mer sparsamma i dåliga tider. Studier har visat att sparandet ökar om folket tror att det är dåliga tider. http://arbetet.se/2012/01/20/vi-sparar-pengar-som-aldrig-forr/

Man kan även göra ett antagande att beteendet förstärks ju längre recessionen fortskrider. Slösandet minskar, vi tar bättre vara på resurser. När man tänker efter kanske en recession är precis vad som behövs för att vi även skall ta hand om jordens resurser bättre. Vi måste helt enkelt få det sämre, innan vi kan få en hållbar utveckling?

Kanske är det precis vad som behövs för att vi skall kunna ta till oss till exempel ett sådant här tankesätt för mer hållbar utveckling. http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/rethink-reduce-reuse-recycle-respect.html

Vilka vanor kommer du själv att förändra?

6 kommentarer:

  1. Ett problem i sammanhanget är dock att en permanent recession knappast blir så smärtfri som att folk blir mer fokuserade på vad som ska köpas eller allmänt sparsamma. Eftersom den gigantiska globala skuldbubblan kommer att dra med sig många länder (för att inte säga alla länder) ner till det som är jämförbart med Greklands utveckling senaste åren, så kommer också det som i media brukar sammanfattas med begreppet "social oro" att tillta. Vad denna sociala oro i praktiken kommer att betyda torde variera över plats och tid, men jag håller inte för otroligt att ren anarki kan bli följden, där kollapsande transporter, svält, pandemier, krig om resurser mm blir legio. Överhuvudtaget så är beredskapen ytterst bristfällig, och vi har ju redan sett hur snabbt en statlig struktur kan brytas ner med exemplet Grekland.
    Även om jag själv sedan flera år tillbaka ganska radikalt ändrat mina konsumtionsvanor, så lär det inte vara särskilt betydelsefullt för min familj när krisen eskalerat.

    SvaraRadera
  2. Absolut ökar social oro när tiderna blir sämre, särskilt om förändringen går väldigt fort. Förhoppningsvis får denna process ta så lång tid som möjligt.

    Jag är också till viss del orolig för sådana skeenden som du berättar om, men förhoppningsvis ju fler som upptäcker de här riskerna som finns, och vidtar fler förberedelser (även mental förberedelse) kommer att vara mindre benägna till upplopp när tiderna försämras, även om det kommer en drastisk försämring.

    Det är också svårt att säga hur lång tid det tar innan världens "skuldbubbla" spricker helt.

    SvaraRadera
  3. 2011 maj
    - Dyr flickvän (skämt, men ändå lite sant, får skylla mig själv=)
    - Bil (Leasing)
    - Lån
    - Boende 3 km från city (småstad)

    Vidtagit åtgärder:

    2012 maj
    - Ingen flickvän
    - Skuldfri juni
    - Tur att ärva 1/2 av obelånad 3a Uppsala (säljes iår)
    - Ingen bil (togs bort då jag saknade parkering)

    För mig som singelhushåll och centralt boende har jag aldrig saknat bilen. Den har varit mkt överskattad då jag har 5 min till segelbåten och 15 min (ca 20 min på Inlines) till jobbet. Jag tjänar inte mycket (25 brutto) på 75% tjänst (mitt val - varannan helg långledigt) men har låga fasta kostnader. De rörliga kostnaderna jag kommer ha kvar är Mat, restaurang samt resor tillsvidare. Arvet kommer låsas in på ngn högre ränta till börsen "når botten". Studerar på ekonomi på distans i höst (förhoppningsvis).

    Tack för intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  4. Låter som du har en planering, och det är ju det viktigaste att det passar en själv!:)

    SvaraRadera
  5. 02:57
    Ja!

    Jag är tacksam och ödmjuk att jag funnit denna insikt och kunskap om världen nu - i ett mycket tidigt skede. Förstår svårigheterna för familjer, husägare osv. För mig tog allt detta 14 månader att förändra. För en familj?

    På denna punkt är jag mycket olik mina vänner - som en liten gubbe=) Jag är 27 år men det är som om jag förbereder mina kostnader för pension. Det är väldigt kul att jaga kostnader som någon annan erbjuder bättre - same shit! Nu när kostnadspunkten är bearbetat fokuserar jag på mina intäkter långsiktigt.

    Nu ska man bara hitta en icke BLT-fru som hatar att segla så man får ha detta med sin bror ifred ;)

    SvaraRadera