En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 31 maj 2012

Prisa gud, nu kommer skatteåterbäringen...

Som de sa i den tecknade Robin Hood. http://www.youtube.com/watch?v=-08tQxlrYiI


Nästa vecka dimper skatteåterbäringen ner på svenskarnass konto. Det handlar om sammantaget cirka 20 miljarder kronor i återbäring.

20 miljarder är lika mycket som betalades i fjol, vid motsvarande tidpunkt. Många kommer att få pengarna på fredagen nästa vecka. Det gäller de de som deklarerat via internet, telefon eller sms och anmält bankkonto senast den 3 maj i år som skall få sin eventuella återbäring.

Det var rekordmånga, fler än 4,8 miljoner personer, som deklarerade elektroniskt i år. En tydlig trend är att allt fler använder sin smartphone, drygt 185 000 i år jämfört med 120 000 personer förra året. I mitten av nästa vecka ska det gå att se det slutliga deklarationsbeskedet om man loggar in på sitt skattekonto.

En annan nyhet är att inga utbetalningskort skickas till dem som ska få en summa under 2.000 kronor och som inte anmälde sitt bankkonto till Skatteverket före början av maj. De personerna kommer att få pengarna sparade på sina skattekonton.
http://di.se/Artiklar/2012/5/30/268816/20-miljarder-kronor-kommer-nasta-fredag/

Vad tänker ni själva göra för er skatteåterbäring? Konsumerar ni? Använder ni dem på semestern, eller till amorterande och sparande? 

Själv planerar jag att lägga min skatteåterbäring till mitt buffertkonto. När man har min björnaktiga framtidssyn om kommande sämre tider så behöver man all buffert man kan få. För övrigt så tror jag att har man inte behövt pengarna under året i övrigt, så klarar man sig säkert undan dem nu också.

Därför finns det många skäl anser jag till att använda dem till något viktigt och inte bara slänga bort pengarna på kortsiktiga nöjen även om det kan vara nog så trevligt. Detta lämnar dock bara ett hål i plånboken. Att lägga pengarna på sin trygghet tycker jag ger mig det bästa långsiktiga välbefinnandet.

Så om man känner att man behöver använda pengarna så tycker jag man skall lägga pengarna på någonting man verkligen behöver och inte bara spendera pengarna för att de bränner i fickan.

6 kommentarer:

  1. Jag skall resa upp dem. Man måste också ha roligt i livet och kosta på sig något. Jag är också bear av mig men det blir inte bättre av att bara sitta i en bunker hela livet. Det skall bli roligt att åka med bil till Kroatien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut får man ha roligt.:) Jag efterlyser bara att man inte bara har roligt, utan även planerar för en viss buffert. Men hur mycket man vill lägga på detta är naturligtvis något som är helt valfritt. Kroatien låter trevligt, jag har aldrig varit där! Trevlig resa!:)

      Radera
  2. Semestern är redan betald och planerad. Dessa pengar går till amortering. "Gratisamortering".

    Denna metod verkar vara en nyhet för mina bekanta. Vissa har 125 års amortering och skatteslantarna hamnar till semesterplanerna.

    Min semester planeras på lönekontot dvs spenderarslantarna - och det är alltid mkt tomt i slutet efter semestern =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta av mina betalningar ligger på våren, så sommaren och hösten lever jag gott, trots hög amorteringstakt och besparingar i övrigt. Så min ekonomi är lite säsongsbetonad, på våren betalas bilskatter, försäkringar, livförsäkring, hemförsäkringar och många fasta kostnader. Men när man sedan vet att allt är betalt så vet jag att jag kan ta mig större friheter under hösten.:) Alla har ju sin egna strategi. Men planerar man att aldrig amortera på sitt bostadslån tycker jag att man saknar strategi och mer "lever för dagen". :)

      Radera
  3. Att få skatteåterbäring innebär i praktiken att man lånat ut pengar till staten föregående år.
    Själv får jag restskatt eftersom jag äger min fastighet skuldfritt, alltså det omvända uppstår staten lånar mej pengar räntefritt.
    Så istället för att betala för mycket skatt under året och förvänta sej skatteåterbäring är det bättre att spara en liten summa varje månad som blir samma belopp.
    Ta ut pengarna i juni och gör något roligt för för dem.

    //Alex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja statens lån innebär ju att man inte får ränta på innestående pengar. Så på det sättet är det ju inte fördelaktigt.:)

      Radera