En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

lördag 19 maj 2012

Köp när det är billigt!

Idag hittade jag en utförsäljning av diverse tvål, schampon, balsam, hudkräm, duschkräm, bodyscrub, hårspray mm för 10kr /styck.(Hurra!)

Naturligtvis mer eller mindre tömde jag lagret. Det blev lite för mycket att bära, så jag gick tillbaka och handlade en vända till! Vissa saker som är förbrukningsvaror av den kvalité och märken jag vanligtvis använder tycker jag att det är en jättebra idé att lagra och förvara tills jag behöver det.

Man skall dock inte köpa saker man inte behöver bara för att det är rea, utan bara sådant man normalt sett ändå skulle använda. Man kan även gärna fråga sig själv två gånger om man verkligen kommer att använda det här så det inte blir ett onödigt inköp.

Men genom att köpa när det är billigt sparar du pengar i framtiden. 



Andra ideér för att spara pengar, är ju att köpa storpack, handla på stormarknaden istället för i små affärer och så vidare. För att kunna köpa när det är billigt måste du först ha kommit ikapp med din ekonomi så att du kan ligga ute med dessa pengar för saker som du inte behöver i nuet men som alltså kostar dig mindre än i framtiden.

Jag tycker i princip man skall försöka låta bli att köpa saker till fullpris, även om man naturligtvis ofta måste men är det utförsäljning av något i matvaruaffären som du vet du ändå köper i vanliga fall så kan det vara en idé att plocka upp några extra till förrådet.

Det är dessutom trevligt att veta att man har en del saker till sämre tider, om du blir sjuk eller arbetslös, plötsligt får mindre inkomster så vet du ändå att du har det som hushållet behöver i basvaror, hygienartiklar, toalettpapper, mat, konservburkar, ris och pasta. Vad det nu kan vara. Detta gör dig också mer tålig för störningar i Just In Time samhället.

Här märker jag att jag börjat göra precis som min egen mamma, för hon hade en garderob i badrummet som var helt till bredden fylld med schampon, hygienprodukter, smink, parfymer, vad man helst kunde önska sig så fanns det där, oöppnat och fräscht, redo att använda. Genom att alltid köpa saker när de var på rea så kunde hon bygga ett lager av allt som ett hushåll behöver. För en lång tid brukade jag tycka att det var så som bara gamla tanter gjorde, själv hade jag inte ens mat hemma för några dagar.

Nu har jag dock ett fungerande förråd av allt jag behöver, och har upptäckt att på det sättet sparar jag också enorma summor på dessa saker, för att det aldrig blir panik i att jag måste köpa något för att jag plötsligt har slut. Detta är det som ofta leder till att man köper saker även till mer än fullpris bara för att det är lite "akut" så kanske man annars springer in och köper det på nån liten butik, t.ex. närmaste bensinmack. Detta gör så klart att det är mycket dyrare än till och med fullpris på stormarknaden.

Planera dina inköp, ha alltid minst en i reserv av alla vardagsvaror, skriv inköpslistor och Köp när det är billigt! Detta kommer att spara dig mängder.

Se även: http://rymdiz.blogspot.se/2012/05/det-kan-komma-samre-tidereller.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar