En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 24 maj 2012

Har vi en bubbla av realism?

Börsen är billig för närvarande och i aktiekurserna ligger sannolikt alltför negativa förväntningar om framtiden. Det menar Christer Gardell, chef för investeringsfonden Cevian Capital. "År 2000 och 2001 hade vi en bubbla av optimism. Jag tror att vi faktiskt har en bubbla av pessimism just nu", säger Christer Gardell.

"Nuvarande aktiekurser förutsätter ett oerhört negativt scenario. Att det ska bli sämre än det scenariot tror jag är föga sannolikt", säger han. Grekland då? Egentligen inget nytt, säger Christer Gardell. Värre om spridningseffekterna ger panikartade uttag från banker i andra sydeuropeiska länder, men då borde ECB ingripa med någon form av insättningsgaranti.

Cevian Capital köpte aktier under höstens turbulens och har fortsatt att göra så. "Vi är fullinvesterade eftersom vi tycker att börsen är billig. För att ett nytt bolag ska komma in i vår portfölj, måste det bolaget slå ut det lägst rankande innehavet i vår befintliga portfölj" sammanfattar Cevians frontfigur.

http://di.se/Artiklar/2012/5/24/268318/BORS-BUBBLA-AV-PESSIMISM-PA-AKTIEMARKNADEN-JUST-NU---GARDELL/

Människor har egentligen en väldigt dålig uppfattningsförmåga vad gäller exponentiella ökningar. Detta händer oss just nu vad gäller finanskrisens ökningshastighet, befolkningsökningen, ökningen av hur mycket naturresurser vi förbrukar. Hastigheten har ständigt ökad vad gäller all form av tillväxt. När vi väl börjar upptäcka faran, hinner vi då bromsa?


Är det en bubbla av pessimism eller är det en bubbla av realism? Optimism? Tänk om det är så att vi inte ens har upptäckt alla risker i systemet ännu och det kommer bli ännu värre än någon ens har börjat föreställa sig? Vi är långt ifrån att se resultatet från det som vi riggat upp inför. Men antagligen blir det något spektakulärt.

Jag har också svårt att minnas om jag någonsin i min livstid upplevt att människor som kollektiv varit för pessimistiska. Därav kan jag dra mig till minnes ett antal gånger där det varit för optimistisk syn på framtiden. IT-bubblan, Fastighetsbubblor. Priserna skulle stiga för evigt. Vi har fortfarande att uppleva att människor skulle stå och säga "priset kommer att sjunka för evigt".

Därför tror jag vi är långt ifrån en bubbla av pessimism ännu. När merparten av alla väl har upptäckt problemen, den stora massan, folket. När väl de säger att slutet är nära. Då kommer jag att börja tro på en ljusare framtid.

2 kommentarer:

  1. Gardell hösten 2007 när finanskrisen stod för dörren och världen var närmade sig en systemkollaps: "Det här är bara en liten piruett på finansmarknaderna."

    Vi hade kanske en bubbla av pessimism senast 2008 när OMX låg i 560 men dagens 1000 på OMX några år senare utan att världen precis blivit bättre än 2008 låter mer som en ny bubbla av optimism som ännu inte spruckit.

    //m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Jag gillar när "proffs-tyckarna" iallafall är konsekventa i att fungera som en kontra-indikator. :)

      Radera