En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

måndag 14 maj 2012

Effektiviseringar..

Ekonomin, peak oil och tillväxtens gränser har en negativ klang för närvarande, när man mest talar om fallande börsmarknader, ökande arbetslöshet och tillgångsbrist. Allt handlar till sist om nedskärningar, och att sluta överkonsumera. Någonstans får vi en känsla av förlust då vi måste sänka vår levnadsstandard och börja spara istället för att slösa. Vi känner att vi får det sämre än tidigare, att något tas ifrån oss.

Idag vill jag därför skriva en del om effektiviseringar, för det är det som vi behöver göra först. Det har också en mycket mer positiv prägel och är något vi borde ha gjort långt innan vi börjat känna effekterna av tillgångsbristen. Om vi varit effektivare med våra resurser tidigare så hade vi inte känt förlusterna nu, då resurserna dessutom hade räckt mycket längre.

Att effektivisera användandet av våra resurser och vår tid. Att bli sin egen ledare.




Man kan se hushållet och sig själv som lite av ett eget företag. Får du ut nog av varje krona du skickar ut ifrån ert hushåll eller från dig själv? Använder du alla resurser som du har på ett genomtänkt sätt? Effektiviserar du din tid?

Ett sätt att effektivisera är förstås att ta kontroll över din hushållsekonomi, som jag skrivit om här: http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/hur-du-tar-kontroll-over-din.html

Att till exempel småhandla många gånger under veckan, är exempelvis inte bara en tidstjuv, då du förlorar tid på alla extra vändor in i affären. Men oftast kommer det även att kosta dig mer eftersom att om du handlar på små affärer, istället för att veckohandla på stormarknaden, så kommer du antagligen få mycket högre matkostnader på matkontot. Sluta köp saker på mataffären som bara slinker med av bara farten som du egentligen inte behöver. Många små utgifter blir en enorm summa i slutet av månaden.

Det finns även många studier som visar på att ju mer tid du avsätter till ett projekt desto mer tid kommer du att använda. Om du har en deadline kommer de flesta att vara klar med uppgiften väldigt nära slutet på tiden men utan någon egentligen kvalitéhöjning. Om du ger någon en uppgift och säger att "när ni är klara får ni gå hem", så kommer man däremot att bli klar tidigare och gå hem. Man får en vinst av att bli färdig. Men när man har en fast ram av tid, som på ett arbete, och man inte får gå hem så har man ingen vinst i att bli färdig tidigare. En stor del av våra tidsresurser i samhället går åt till ineffektivt tidsanvändande. Du gör samma sak på din fritid men du tänker inte på det. Att fastna i TV-soffan och klicka planlöst mellan kanalerna gör att hela kvällen går åt fast du inte har någon aning om vad du egentligen har sett. Är det så du vill tillbringa din tid?

Om vi var mer effektiva i vår planering för de saker som vi ändå -måste- göra, så skulle vi även ha mer fritid där vi kunde göra andra saker.

När det gäller användandet av våra pengar och inkomster verkar det finnas ett liknande samband. Ju högre inkomst man får desto mer höjer man sina utgifter tills man går +/- 0 varje månad. Man ser ingen vinst i att spara resurser och lägga dem till en framtid. Det är ett ineffektivt användande av pengarna. Om vi slutade slösa pengar på saker vi inte behöver skulle vi kanske istället kunna förkorta vår arbetstid och göra andra saker. Gå inte till gymmet med ett dyrt gymkort om det enda du ska göra är att springa på löparbandet. Varför inte skaffa dig en löprunda nära kring där var du bor istället? Sparar restiden till gymmet och dyra träningskort. Måste du ha de dyraste löparskorna finns det alternativ? Köp aldrig nått till fullt pris, det finns säkert en rea någonstans.

Få bort onödig bilkörning, planera bilkörning och ärenden, veckohandla och ta bort onödiga utgifter. Köp inte saker du inte behöver. Köp storpack, köp när det är rea (men inte i onödan) och slösa inte din tid ett exempel är att handla inte när alla andra handlar. Veckohandla inte på fredageftermiddagen, kanske kan du handla på torsdagen istället? Eller efter rusningen.

Visste du att arbetsförmedlingen har kvällsöppet? Genom att gå dit när den stora massan inte är där, går det även mycket snabbare och smidigare. Det finns mängder av sådana här exempel där du både kan spara resurser, tid och pengar. Du kan själv hitta lösningar bara du själv vill. När du väl börjar fundera på sådana här lösningar, och du märker att du kan spara både tid och pengar som du kan använda till annat kul. När du ökar dina valmöjligheter, så kommer du också tycka det är roligt att planera.

En del löser omställningen till peak oil och noll-tillväxt samhället genom att dra ned på saker, spara och de tänker nedskärningar. Jag tänker att mitt liv kommer att vara minst lika rikt i framtiden som det varit hittils. Förmodligen ännu rikare än det är idag, då jag redan börjat min omställningsprocess. Jag kommer bara att ha blivit effektivare.

4 kommentarer:

  1. Riktigt bra. Jag har sett till att kunna arbeta 75% på normal "svenssonlön". Det skapar massor av extra långa helger samt möjligheter till distansstudier i höst. Jag har alltid varit en sådan som försöker spara tid UTAN stress - men har inte sett det så tydligt förrän du skrev detta.
    - Jag lagar tre-fyra maträtter varje gång matlagningen ska göras (ca 1-1½ gång/veckovardag) minst fyra portioner / maträtt (frysa, matlåda).
    - Jag äter ur "frysen"
    - Arbetar i butik o köper sådan som är "gammalt" och är tvunget att slängas (95% rabatt på kött tex.)
    - Mellan tvätten diskar och damsuger jag
    - Träning görs ofta från och till jobbet (springa, Inlines, cykel) samt hemmaträning. Har bil under vinterhalvåret och då tränas de på gym för friskvårdspengen.
    - Driver två bolag (mitt sparande)
    - Tar obetald semester regelbundet - när jag känner för det då min arbetsgivare belönar med frihet och extra löneförhöjning till de som gör ett bra jobb.

    Vad blir lidande?
    - Lägre pension, kanske? Vi får väl se. 40 år kvar.
    - Designa hemmet - då ingen tid läggs på de. Normalt medelhem
    - Tv är aldrig på förrän stora sporthändelser dvs jag har ingen koll på de senaste inför det sociala snacket på jobbet =)

    Fler och fler bitar börjar hamna där jag önskar. Men det tar tid att ställa om och små steg som ger avkastning ökar motivationen ytterligare.

    Anser mig ha mycket mycket frihet (!) och fritid för vänner och familj. jaja, nog om mig. Detta blev en personlig öppen reflektion.

    SvaraRadera
  2. Hej anonym! Ql att du delar med dig.:) ju mer saker man fyller schemat med ju mer verkar man konstigt nog ha tid med. Men vill man slacka och ta det lugnt skall man naturligtvis ta sig tid till det också, bara man är medveten om att det är ett val man gjort och inte passivt val för att man fastnat i soffan hjälplös med sin tv-kontroll.:)

    SvaraRadera
  3. jaja, ja slöar rätt mycket. Men jag är ofta aktivt slöande. Precis som när jag läser bloggar - de är slötid för mig.

    Tack för en jordnära men mkt intelligent blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det jag strävar efter.:D ..I aim to please.

      Radera