En blog om:

Samhälle, Miljö, Tillväxt, Ekonomi, Skulder och Sparande, Förberedelser och Peak Oil.

torsdag 26 april 2012

Varning för rasande vägar..

Under de senaste åren har flera stora vägras inträffat i övre Norrland. Risken för nya ras är stor. Det finns 350 platser nära vägar i Norrbotten och Västerbotten där risken för ras är stor, enligt en inventering som Trafikverket gjort.

Varje dag färdas tusentals fordon på de svenska vägarna. Det är både privatbilister och godstransporter. Större olyckor, med till exempel farligt gods kan få stora konsekvenser för samhället. 



På de mest trafikerade vägarna är kraven högst ställda på underhåll. På vägar med mindre trafik är kraven lägre. Extrema väderleksförhållanden kan dock innebära att entreprenören har svårigheter att uppfylla krav rörande vägarnas framkomlighet.

Ett exempel på en större trafikstörning är vägraset vid Småröd 2006. Då rasade ett flera hundra meter långt och brett område. Raset drabbade nya och gamla E6:an samt Bohusbanan. Vägraset fick till följd att bilarna fick köra långa omvägar. Ersättningsbussar sattes in för lokaltågen på Bohusbanan. Haverikommisionen skrev en rapport om denna händelse:  http://www.havkom.se/virtupload/reports/ro2009_01.pdf 

Jordskred uppkommer då jordens/jordmaterialets hållfasthet överskrids och marken inte längre är i jämvikt utan börjar röra på sig för att återställa jämvikten. Rörelserna kan ske med olika hastigheter. Händelseförloppet kan i vissa fall ske på ett sätt som tydligt kan observeras. I andra fall är förloppet mer utdraget och långsamt. Jordskred förekommer i finkorniga jordarter såsom silt och lera. Liknande händelser kan ske i jordarter som sand eller grus, men benämns då "ras". Ofta är ett inträffat skred en kombination av flera orsaker. Ökat marktryck på grund av t.ex. människans påverkan genom uppfyllning med jordmassor, bebyggelse, dynamisk belastning från tunga fordon etc. ökar de krafter som försämrar jämvikten. Erosion, som t.ex. kan ske i strandkanten till åar och bäckar, minskar de krafter som håller emot marken ovanför stranden, vilket medför ökad risk för skred. Ökat vattentryck i marken försämrar markens hållfasthet och kan därigenom medverka till skred.



Under de senaste åren har vägar dragits med ras i samband med skyfall och höga vattenflöden. Under flera år har en landsomfattande undersökning gjorts och här i region Norr har vi nu en bra bild över vilka vägsträckor där problem kan uppstå, säger Niklas Thun, geotekniker på Trafikverket. På flera av de mest akuta ställena planerar Trafikverket att bygga en helt ny vägsträckning.
– Det är bland annat i Vännäsby som vi vill lägga om vägen i en ny kilometerlång sträcka.
En liknande situation finns i Nystrand, Sikfors och vid Kalix i Norrbotten samt längs Borgafjällsvägen i Västerbotten. I höstas inträffade ett vägras vid Kisån utanför Älvsbyn.
– Där satte vi akut i en flytbar bro för att klara trafiken under tiden som en helt ny bro byggs, säger Niklas Thun.

Rasrisken är speciellt stor där vägen går tätt intill branta sluttningar eller längs älvar och åar. Den största risken för ras i landet är det i Göta älvdal. Dessa problem har dokumenterats i en särskild rapport. Särskilt stor rasrisk är det även för vägar längs Ångermanälven och Klarälven.http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6872911

Ett skred kan dra med sig hus eller hela bostadsomsråden, skära av vägbanor eller järnvägar till stora kostnader för samhället. Tuveskredet 1977 är exempel på ett skred med stora konsekvenser. Skredområdet var delvis bebyggt och nio personer omkom. 65 hus förstördes och över 400 personer blev bostadslösa. Riskerna för skred och ras kan aldrig förebyggas helt eftersom naturen är i ständig förändring. Däremot har kunskapen om ras och skred ökat och möjligheten att bedöma riskerna har blivit bättre sedan det stora skredet i Tuve.
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Page____72888.aspx

I Sverige är det störst risk för skred i de delar av landet som låg under havets yta efter den senaste istiden. Störst risk för skred är det i ler- och siltområden, särskilt nära vattendrag, sjöar och kusten. Knappt fem procent av Sveriges landyta är lermarker. Skredens fördelning inom det området är ojämn, men vissa regioner, som Västra Götaland, Värmland, Östergötland och Västernorrland är hårdare drabbade än andra.
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Page____11201.aspx

De förväntade klimatförändringarna kommer att påverka olika delar av Sverige på olika sätt. I vissa delar av landet följs de troligen av kraftigt ökad nederbörd och ökade flöden i vattendrag, liksom höjda och varierande grundvattennivåer. Detta i sin tur ökar risken för ras och skred. De ökade riskerna uppstår framför allt i områden där risken är hög redan i dag.  https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Naturolyckor/Ras--skred/

Detta är precis vad som händer just nu, att nederbörden i Sverige redan ökat med 10% ser vi utifrån SMHI:s sammanställda siffror. http://rymdiz.blogspot.se/2012/04/klimatforandringarna-visar-sig-i.html Man kan gissa sig till att detta gör att en del vägbanor kommer att drabbas i högre utsträckning än tidigare.
Samt att om du själv bor inom ett ras- eller skredkänsligt område kan du kontakta din kommun för att få information. Det finns karteringar av markens stabilitet i bebyggda områden och för översvämningshotade områden samt undersökningar kring var det finns ras- och skredrisk. Kommunen kan redogöra för planer på att säkra instabila områden. Tillsammans med kommunen kan du också avgöra om din fastighet kan säkras eller om du bör flytta. Ibland händer det att vägar skärs av vid ett skred eller ras. Om du bor utanför tättbebyggt område kan det innebära att du få svårt att ta dig in till centralorten. Därför är det bra om du förbereder dig genom att se till att du har färskt vatten och mat i reserv hälsar myndigheterna.
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Page____11204.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar